Kesäkuun ensimmäinen tiistai on klubimme juhlapäivä, eikä vuosi 2024 tuonut tähän perinteeseen ketjujenvaihtotilaisuuteen muutosta. Iloista ja myös juhlallista iltaa vietettiin mitä heleämmässä kesäsäässä Albergan kartanon kukkaloiston keskellä. Harvoin on klubitilamme seinät hohkaneet samalla tavalla lämpöä kuin nyt, ja juhlaväen keskuudessa vallitsi mitä sydämellisin ”The Magic of Rotary” -tunnelma.

Juhlan aluksi väistyvä presidentti Jussi Järvelä ojensi veli Jukka Reinikaiselle PHF-merkin tunnustuksena aktiivisuudesta ja pitkäaikaisista ansioista klubin hyväksi. Samalla kertaa toivotettiin uusi jäsenemme Pekka Reinikainen tervetulleeksi klubiin.

Tervetulopuheen piti Charter-presidenttimme Carl Nordman, minkä jälkeen Jussi Järvelä ojensi ystävällisten saatesanojen kera presidentin käädyt sisar Tuire Ranta-Meyerille 1.7.2024 alkavalle kaudelle. Kiitospuheessaan uusi presidentti korosti suvaitsevuuden, keskinäisen ystävyyden kunnioituksen sekä yhdessä tekemisen teemoja. Juuri ne tekevät klubissa toimimisen tärkeäksi ja mielekkääksi niin, että rotaryaatteen taikavoima todellakin toteutuu.

Juhlan erinomaisesta ruokatarjoilusta vastasi tuttuun tapaan Eeva Kuutschin henkilökuntineen. Hän myös kattoi pöydät juhlavalmiiksi ja huolehti pienistä kukka-asetelmista viihtyisyyden luojina. Suuret lupiinimaljakot toi paikalle sisar Tuire. Viinien valinnan ja paikalle kuljettamisen hoiti jälleen kerran veljemme Kai Friskberg.

Juhlaohjelman musiikkiosuuden teemana olivat Georg Malmstenin tunnetut ja hauskasti sanoitetut ikivihreät, kuten Leila-valssi sekä Potkut sain -ralli elokuvasta SF-Paraati. Musiikin harjoittamisesta klubikuoron kanssa vastasi klubin armoitettu kapellimestari Jukka Okkonen, joka myös säesti painolla laulut juuri siitä sävellajista, mikä sattui olemaan kuorolaisille (Juho Mäkinen, Harri Virtanen, Raimo Nordfors, Jussi Järvelä, Heikki Paajanen, Tuire Ranta-Meyer) sopivin. Suomen ensimmäisestä äänielokuvasta Sano se suomeksi sisar Tuire ja veli Harri esittivät hilpeän foxin Tui tui Tuulikki. Huipennuksena oli lopuksi Kohtalokkaan samban esitys, jossa veli Jussin kohtalona oli esittää tanssin pyörteisiin ja Tamaran houkutuksiin innostuvaa Kalle Tappista. ”Malja sulle, malja mulle, kyllä tämä poika kaikki viulut maksaa”, hän riehaantui juhlimaan, vaikka polkka oman vaimon kanssa olisi ollut huomattavasti järkevämpi teko.

Illan ohjelma päättyi tulevan presidentin Eeva Savelan juhlapuheeseen. Hän oli valinnut teemaksi onnellisuuden, ja tutkija-minänsä luonteen mukaisesti oli selvittänyt Harvardin monen vuoden pitkittäistutkimusta siitä, mikä tekee ihmisen onnelliseksi. Totta kai perhe ja terveys, mutta erityisen tärkeätä onnellisuuden tunteessa ovat ihmissuhteet ja niiden myötä syntyvät rikkaat verkostot.

Juhlan päätyttyä veli Heikki Paajanen jäi rouvansa kanssa järjestelemään paikkoja, jotta klubitila jäisi jäljitämme moitteettomaan kuntoon. Se oli huomaavainen ele, josta saimme runsaasti kiitosta myös pitopalvelun henkilökunnalta.

Uusi rotary-vuosi käynnistyy muutaman viikon päästä ja oma klubimme starttaa syksyn EU-teemaisella syysseminaarilla 10.9. klo 16.30. Aurinkoista kesää kaikille ja tapaamisiin Metropolian Karamalmin kampuksella!