Lapuan Simpsiönvuori testasi Rotarien ja Leijonien suunnistustaidot

Lapuan Lions- Rotaryklubi järjestivät yhteistyössä Lapuan Virkiän suunnistusjaoston kanssa lionsliiton ja rotarien suunnistusmestaruuskilpailut Simpsiöllä, lapualaisittain ”Simpsiön vuoren” vaativissa maastoissa. Tarunhohtoisen Simpsiön huippu kohoaa ylväästi 100 m lakeuden peltomaiseman yläpuolelle. Sen luontopolut lehtoalualueineen ja talviset hiihtoladut muodostavat mieluisan lähiliikuntapaikan kaupunkilaisille. Läntisen Suomen pisin laskettelurinne saa myös ulkopaikkakuntalaiset nauttimaan laskettelusta Simpsön rinteillä.

Veli Martti Peltonen lähdössä reitille

Piirikuvernööri Raimo Sillanpää

Lionspiirin piirikuvernööri Raimo Sillanpää avasi kilpailut toivottaen kaikki tervetulleiksi.

Avauspuheessaan hän sivusi myös ajankohtaista koronavirustilannetta ja sen vaikutuksia rotari- ja leijonaklubien toimintaan. Rotareilla ja Leijonilla on tärkeä tehtävä kykyjensä mukaan paikata niitä aukkoja joita yhteiskunnan toiminnassa jää totesi Sillanpää.

Jukolan viestien maastot

Kilpailujen johtaja Ilpo Pajula Lapuan Virkiästä kertoi ratojen olevan haastavia, suunistaa pitää osata. Tämä on vuoden 1979 ja 2007 Jukolan viestien maastoa, sanoi Pajula. Aurinkoisena kesäpäivänä kisat sujuivat erinomaisesti rutinoituneiden kisajärjestäjien toimesta ratamestari Juha Nivukosken laatimilla vaativilla radoilla, jotka testasivat kilpailijoiden suunnistustaitoja. Ruokailun kilpailijoille ja talkoolaisille järjestivät LC Lapuan Fröökynät.

Jälkimietteitä

Anna-Maija Ala-Talkkarin, Kauhava- Härmät Rotaryklubista mielestä rata oli mielenkiintoinen, oli suunnistettavaa maastoa, jossa ei voinut hötkyillä, eikä käyttää polkuja apuna.

Kisojen tiedottaja Reino Niskanen, LC Lapua myhäili, että vähän pitää tarkistella kartoista, Härön Hannulla LC Vähäkyrö oli rasti 6 vähän kateis, mutta muuten meni hyvin, Mauri Jussinmäki LC Halsua eksyi liian alas rinteestä ja joutui kiipeämään hiukan ylimääräistä. Asko Brax, Tampereen Rotaryklubista sarjan M85R voittaja valitteli törmänneesä risukkoon jollain rastivälillä, muuten Simpsiön maasto oli hänen mielestään maineensa veroinen. Lapuan Rotaryklubin edustaja Martti Peltonen osallistui suunnistusmestaruuskisoihin viidettä kertaa ja sanoi Simpsiön maaston olevan erittäin haastavaa kokeneellekin konkarille. Suunistus ja samoilu vaihtelevassa metsämaastosa sopii myös erinomaisena tasapainoharjoitteluna ikääntyville henkilöille totesi Peltonen lopuksi. Kaikkinensa kilpailijat olivat tyytyväisiä järjestelyihin ja erityskiitosta sai ratamestari Juha Nivukoski mielenkiintoisesta ja vaativasta radasta.

Tavataan Ensi vuonna Alastarossa.

Kuvat ja teksti Keijo Ylivinkka, Lapuan Rotaryklubi, haastattelut Antti Latvala Lapuan Rotaryklubi.

Tulokset Rotary

M55R, 2.74 km

1) Ari Eklund, Porin Rotaryklubi, 52:22.

M60R, 2.74 km

1) Esa Niemistö, Ilmajoen Rotaryklubi, 49:44.

M65R, 2.74 km

1) Rauno Aavasalo, Uskelan Rotaryklubi, 47:19.

M70R, 1.74 km

1) Aulis Hahtola, Ilmajoen Rotaryklubi ry, 18:25, 2) Timo Koskinen, Valkeakoski -Tohkan Rotaryklub, 25:17.

M85R, 1.74 km

1) Asko Brax, Tampere-Tammerfors Rotaryklubi, 38:46, 2) Martti Peltonen, Lapuan Rotaryklubi, 1:02:43.

N65R, 1.74 km

1) Anna-Maija Alatalkkari, Kauhava-Härmät RC, 26:58.