Rotary International

Rotary International tukee ja ohjaa rotareita ja klubeja Rotaryn tavoitteiden toteuttamisessa. Rotary Internationalin ylin päättävä elin on vuosikokous, johon jokaisella klubilla on oikeus lähettää virallinen edustaja ja johon jokaisella rotarilla on oikeus osallistua. Sääntövaltuuskunta on Rotary Internationalin säännöistä päättävä elin, johon kuuluu jokaisesta piiristä yksi piirikokouksen valitsema edustaja. Sääntövaltuuskunnan kokousedustajana piiristä 1390 kaudella 2020-2023 toimi klubimme jäsen Niko Niemi. Kokousedustajana kaudella 2023-2026 toimii PDG Mikko Hörkkö ja varaedustajana on PDG Eila Parviainen. Piirien edustajia on 543 rotaria kautta maailman. Niko Niemi on Zone 17 (Eesti, Suomi, Ruotsi, Venäjä) Rotary Public Image Coordinator vuodet 2021-2024.

Rotary Internationalin johtaja on vuosittain vaihtuva presidentti. Rotary Internationalin hallituksen jäsenenä toimii 2022-2024 Lena Mjerskaug Norjasta. Viimeksi Suomesta hallituksen jäsenenä oli Virpi Honkala Raahesta 2020-2022.

John Hewko, Rotary Club of Kyiv ,Ukraina, on järjestön pääsihteeri. Rotary Internationalin pääkonttori on Evanstonissa Illinoisissa lähellä Chicagoa. Pääkonttorissa työskentelee pääsihteerin johdolla noin 500 henkilöä. Pääkonttorin lisäksi Rotary Internationalilla on seitsemän aluetoimistoa eri puolilla maapalloa. Zürichissä oleva Euroopan ja Afrikan toimisto (EAO) palvelee suomalaisia rotareita.

Rotarysäätiö

Rotarysäätiö on maailman laajimpia yksityisiä hyväntekeväisyystoimijoita, joka aina uudelleen sijoittuu kärkisijoille näiden toimijoiden läpinäkyvyys- ja luotettavuusvertailussa.

Rotarysäätiö koordinoi ja rahoittaa rotarien maailmanlaajuista palvelutoimintaa. Säätiön työ perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin sekä pääoman tuottoon, jotka kanavoidaan koulutusprojekteihin ja humanitaariseen avustustyöhön.

Tärkeä kannustin on Paul Harris Fellow -tunnustuksen myöntäminen jokaista tuhannen dollarin lahjoitusta kohti. Rotaryn perustajan Paul Harrisin nimeä kantavia PHF-tunnustuksia on myönnetty maailmanlaajuisesti yli miljoona.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Kahvila Kariranta
Satamakatu 9
15140 Lahti.
Kokoukset ovat hybridikokouksia, linkki on tapahtumissa tai kysy
nikoniemi@hotmail.com

Aika:
Perjantaisin klo 7:00 linkki aukeaa.
Kokous alkaa 7:15 kokous loppuu 8:00.

Ei tapahtumia