Nuorisovaihto

Klubimme  vaihto-oppilas on meksikolainen Raúl Alatorre.

• Nuorisovaihtokomitean  puheenjohtaja on Leena Kinberg. Komitean muut jäsenet ovat Esa Irri ja Kati Vallittu.
  • Raúlin kummi on Esa Irri.
  • Klubimme nuorisovaihtovastaava Leena Kinberg toimii myös Lahden AG-alueen nuorisovaihtokoordinaattorina.

Vaihto-oppilaamme Raúl  Alatorre

Vaihto-oppilaamme Raulin koti on Cozumelin saarella, Jukatanin niemimaalla, vaikka onkin alun perin syntynyt Meksikon länsirannikolla. Cozumelin saari on maan kolmanneksi isoin. Suurin elinkeino siellä on turismi ja saarelle saapuukin mm. paljon risteilyaluksia.

Cozumelissa turistit ja paikalliset tyypillisesti viettävät rantaelämää uiden, rannalla maaten, snorklaten ja pieniä kilpikonnia katsellen. Raulin mukaan rannalla snorklailuun ei voi koskaan kyllästyä, sillä saarella on upeita koralleja, joissa mm. hienoja meritähtiä. Vapaa-aikaa Raul viettää paljon ystäviensä kanssa, joiden kanssa järjestetään mm. hauskoja rantajuhlia. Raul on myös innokas koripallon pelaaja, mihin menee paljon aikaa. Raulin perheeseen kuuluu isä, äiti ja kaksi isosiskoa.

Valitettavasti Cozumelissä on paljon hurrikaaneja, kuten Wilma vuonna 2005, joka nuiji saarta kolmen päivän ajan aiheuttaen valtavasti tuhoa rakennuksille ja muulle infralle.

Meksikon Rotaryssa on noin 10.000 jäsentä noin 600:ssa klubissa.

Meksikon itsenäisyystaistelu päättyi vuonna 1910, jolloin Meksiko julistautui itsenäiseksi Espanjasta. Maassa on monenlaista alkuperäiskulttuuria kuten mayat.

Raul kertoi lyhyesti myös Meksikon tavoista, kulttuurista ja ruoasta.

• Yksi iso juhlapäivä on Kuolleiden päivä – El dia dos mortos
  • Jeesuksen äiti Maria on erittäin suosittu katolisen kirkon figuuri
  • Maassa on myös paljon upeita kansallispukuja, eri alueilla on omat asunsa
  • Suosittuja ja tyypillisiä ruokia ovat mm. mole-suklaakastike, tamales-maissikuoreen kääritty herkku ja takot.

Vaihto-oppilaamme Raúl Vizcaíno ja klubimme presidentti Aaro Kinberg.

Klubimme lähettää  vaihto-oppilaamme Max Markkasen Meksikoon.  Max Markkanen ja klubin presidentti Heikki Patrikainen.

Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja usein varsin edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi.  Rotaryn nuorisovaihto on sertifioitua ja valvottua. Nuorta sitovat rotareiden ohjeet ja säännöt, se on osa turvallisuutta. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen nuoren lähtöä.

Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Vastaanottava rotaryklubi huolehtii mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulukustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta.

Suomeen saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan isäntäperheitä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa. Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen.

Kun rotaryklubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan, se tarkoittaa samalla, että meiltä vastavuoroisesti pääsee nuori ulkomaille. Ulkomailla koulunkäynti ei suinkaan aina ole oppilaalle ilmaista, mutta nuoren vastaanottava rotaryklubi vastaa näistäkin kustannuksista. Nuori saa myös samat edut ja huolenpidon kuin maahamme saapuva nuori.

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Rotaryn kautta voit päästä vuosivaihtoon, kesävaihtoon tai leirivaihtoon. Näistä eri vaihtomuodoista voit lukea lisää Suomen Rotaryn nuorisovaihdon sivuilta. Hakuaika seuraavan vuoden vaihtoihin on hakuvuotta edeltävänä syksynä.

Lisää >

Lahti-Launeen rotaryklubin nuorisovaihtoasiamies on Leena Kinberg leena.kinberg@gmail.com

Paranna kielitaitoasi ja esittele suomalaista elämää – ota perheeseen Rotary-vaihto-oppilas !

Ulkomailta Suomeen tuleva vaihto-oppilas annetaan lapseksi hyvään kotiin, jossa hän saa tukea ja turvaa tutustuessaan uuteen kulttuuriin.

Oppilaalla on yleensä 2-3 isäntäperhettä, jolloin kunkin perheen osuudeksi tulee noin 3-5 kk. Isäntäperheen velvollisuutena on järjestää oppilaalle majoitus – mieluiten oma huone – ja ravinto.
Isäntäperheenä toimiminen ei maksa mitään eikä siitä myöskään makseta korvausta.

Oppilaan vastaanottanut Rotary–klubi toimii oppilaan kummina ja vastaa koulupaikan varaamisesta, oppikirjoista, koulukuljetuskustannuksista ja maksaa oppilaalle kuukausittain taskurahaa. Kummiklubi tukee omalta osaltaan myös isäntäperheitä ja on niihin yhteydessä vaihtovuoden aikana.

Rotaryt perehdyttävät kaikki isäntäperheet, jotta nuorisovaihdon ”pelisäännöt” sekä oppilaan oikeudet ja velvollisuudet tulevat kaikille tutuiksi. Isäntäperheet voivat olla monenlaisia, joten kotona ei esim. tarvitse olla samanikäisiä nuoria. Mikäli perheessä on nuorempia pikkusiskoja tai –veljiä, toimivat he usein mainioina suomen kielen opettajina. Vastaavasti eläkkeellä olevilla pariskunnilla saattaa olla erinomaiset mahdollisuudet tarjota aikaa kulttuurin ja kielen opastamisessa.

Mikäli olette kiinnostuneet toimimaan isäntäperheenä, kerromme mielellään lisää ja tapaamme perhettänne hyvissä ajoin ennen oppilaan Suomeen tuloa.

Kysy rohkeasti lisää!
Klubimme nuorisovaihtoasiamies: