Maailman poliopäivää vietetään 24. lokakuuta
TAISTELU POLIOTA VASTAAN JATKUU

Vuonna 1987 joka päivä noin 1000 lasta halvaantui polioviruksen aiheuttamana. Silloin maailmassa oli yli 350 000 polion uhria kaikkiaan 125 maassa. Siis noin 350 000 lasta vuodessa

Rotary on tehnyt yli 30 vuotta vuotta omistautunutta ja tuloksellista työtä polion hävittämiseksi. Rotary aloitti vuonna 1985 yhdessä maailman terveysjärjestö WHO:n kanssa PolioPlus -ohjelman, joka oli ensimmäinen aloite lasten massarokottamiseksi poliota vastaan koko maailmassa. Rotary on kerännyt ja lahjoittanut kaikkiaan 1,9 miljardia dollaria ja lukemattomia vapaaehtoistyötunteja taatakseen immuniteetin poliota vastaan 2,5 miljardille lapselle 122 maassa. Muíta suurimpia tukijoita ovat olleet Bill ja Melinda Gatesin Säätiö 3,7 miljardilla, USA 3,3 miljardilla ja Intia 1,3 miljardilla. Lisäksi Rotaryn kannustamana monien maiden hallitukset ovat osallistuneet kampanjaan huomattavilla summilla.

Viimeisten muutamien jäljellä olevien tartuntojen estäminen on erittäin vaikeaa, sillä ne esiintyvät maissa, jotka ovat sodan tai konfiklien kourissa, niissä on huono julkinen infrastuktuuri ja paljon erilaisia kulttuurillisia esteitä. Mutta kunnes polio on kokonaan kukistettu, aivan jokaisessa maassa on riski sairastua.

Vuonna 2018 sairastui vain 33 lasta polioon, mutta tänä vuonna on ollut valitettavasti jälleen pientä nousua. Positiivista on se, että taliban-liike on vihdoin antanut omilla alueillaan rokotusluvan. Se antaa toivoa, että polio saadaan vihdoin kitkettyä kokonaan maailmasta, toisena tautina isorokon lisäksi.

POLIOSTA EI PARANE, MUTTA SITÄ VASTAAN VOI ROKOTTAA

Poliomyeliitti (polio) on viruksen aiheuttama halvaannuttava ja jopa kuolemaan johtava infektiosairaus, johon ei ole lääkettä, mutta joka voidaan tehokkaasti ehkäistä rokotuksin. Polio on tarttua missä iässä tahansa, mutta se vaikuttaa pääasiassa alle viisivuotiaisiin lapsiin.

Taistelu poliota vastaan jatkuu. Rotary kerää 50 miljoonaa dollaria vuodessa ja jokaista Rotaryn keräämään dollaria vastaan Bill & Melinda Gates säätiö lahjoittaa kaksi dollaria. Näillä varoilla tuetaan operatiivista toimintaa, terveydenhuollon henkilöstöä, laboratoriolaitteita sekä opetusmateriaalia terveydenhuollon työntekijöille ja vanhemmille.

JUHLITAAN POLIOPÄIVÄÄ

Lokakuun 24. päivänä me haluamme kääntää huomion polioon ja siihen merkittävään työhön, jota rotarit ovat tehneet kolmen vuosikymmen aikana. Kuusamon rotaryklubi ry:n seuraava lipaskeräys järjestetään 24.10.2019 klo 15 – 17 Kuusamon keskustassa Prisman alueella. Kuusamon rotarit ovat tuolloin keräämässä varoja polion lopettamiseen. Toivomme runsasta osanottoa. Lipaskeräykseen käy käteinen raha.

Rotary on eettisellä pohjalla toimiva kansainvälinen palvelujärjestö, joka toimii yli 200 maassa – jäseniä sillä on yli 1,2 miljoonaa. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 rotaryklubia ja rotareita niissä on yhteensä noin 10 300. Rotarytoiminnan perustana ovat paikalliset rotaryklubit, jotka kokoavat yhteen saman mielisiä vaikuttajia tekemään hyvää omalla paikkakunnallaan.

Lisätietoa: Kuusamon rotaryklubi ry, rotarisäätiön puheenjohtaja Juhani Alatalo tai presidentti Jukka Tarjanne, kuusamon.rotarit@gmail.com.

Enemmän tietoa poliosta ja Rotarysta löydät sivuilta www.endpolio.org ja www.rotary.fi.