Projektit

Rotary on palvelujärjestö. Toimimme tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle (Service above self) mukaisesti paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa.

Palveluprojekti Vuosikalenterit

Palveluprojektikomitea innostaa jäseniä osallistumaan aktiiviseen palvelutoimintaan. Komitean tärkeä tehtävä on suunnitella ja toteuttaa Kuusamon rotarien vuoden taloudellisesti paras palveluprojekti eli vuosikalenterin suunnittelu, valmistus ja myynti (2000 kpl). Työ tehdään yhteistyössä valokuvaaja Hannu Hautalan ja Koillismaan kirjapainon kanssa. Kalenterin valmistumisesta laaditaan tiedote ja järjestetään tiedotustilaisuus medialle.

Palveluprojekti: Vuositaulut

Vuositaulujen myynti aktivoitiin vuonna 2018. Erkki Hämäläisen tekemät taulut kuvaavat Kuusamoa eri puolilta kuntaa. Niiden valmistus aloitettiin jo 1980 ja 1990 luvuilla, mutta myynti keskeytettiin muutamaksi vuosikymmeneksi. Tauluja on esillä Kitkantie 26:n näyteikkunassa. Niitä voi ostaa ilman kehystä: iso 60 euroa ja pieni 50 euroa. Tauluja voi myös tilata kehystettyinä: iso 80 euroa ja pieni 60 euroa.

Yhteyshenkilömme ovat Timo Törmänen, timoetormanen@gmail.com, 0400 346922 ja Kyösti Tammi, kyostitammikyo@gmail.com, 040 5421484.

Palveluprojekti: Muistomerkit

Palveluprojektikomitea on ottanut vastuun kaupungin yhden muistomerkin hoitamisesta, kohteemme on Kuusamotalon edessä oleva Sulon ja Juuso-karhun patsas.

Lisätietoa asiasta kaupungin kotisivulta:   http://www.kuusamo.fi/muistomerkkienkunnossapitojarjestelma

Rotarysäätiökomitea, pj. Juhani Alatalo (The Rotary Foundation)

Komitea innostaa klubin osallistumista säätiön ohjelmiin, pitää yhteyttä muiden klubien rotarysäätiökomiteoihin ja osallistuu piirin rotarysäätiöseminaareihin. Alakomiteat toimivat vastuualueidensa asiantuntijoina ja toimivat niihin liittyen yhteistyössä klubien kanssa.

Osalta Kuusamon rotareilta puuttuu vielä PHF (Paul Harris Fellow -huomionosoitus). Pyrimme korjaamaan asiaa ajan kanssa. Klubi voi hankkia jäsenelleen PHF:n lahjoittaessaan 1000 dollaria Rotarylle.

Muita käynnissä olevia projekteja mm. End Polio Now –projekti: Klubi järjestää vuosittain 24.10. YK- ja Polio-lipaskeräyksen, jonka tuotto lahjoitetaan maailman Polion ehkäisemiseen.

Nuorisopalvelu, nuorisovaihtoasiamies, Mikko Luikku (Youth Service)

Klubin velvollisuutena on innostaa ja kouluttaa uusia sukupolvia – uusia rotareita ja siten turvata rotaryn jatkuvuus. Parantamalla heidän elämäntaitojaan varmistetaan parempi tulevaisuus ja ymmärretään samalla, kuinka monenlaisia heidän tarpeensa ovat.

Klubia kehotetaan toteuttamaan projekteja, jotka täyttävät uusien sukupolvien perustarpeet: terveys, ihmisarvot, koulutus ja itsensä kehit­täminen. RI:n ohjelmia uusille sukupolville ovat Interact, Rotaract, Rotary Youth Leadership Awards (RYLA) ja Rotaryn nuorisovaihto.

Kesällä 2019 toteutettuun kansainväliseen nuorisoleiriin osallistui 20 nuorta (16-19v) 12 eri maasta. Kuusamossa vietetyn viikon jälkeen leirikokonaisuus jatkui viikon pituisena perhemajoitusjaksona Oulussa, missä järjestelyvastuussa oli Oulun Rotaryklubi. Rahoitusta saatiin myös rotarypiiriltä.

Kesälle 2020 suunniteltu kansainvälinen nuorisoleiri jouduttiin koronapandemian vuoksi peruuttamaan, mutta asiaan palattaneen kesällä 2023. Samoin harkitaan yhden nuoren lähettämistä vuosivaihtoon opintovuodeksi 2023-24.

Avustukset ja stipendit toimikaudella 2018 – 2019

1. Kaksi partiolaistyttöjä Kuusamosta, Annastiina Oikarinen ja Sanja Tyynelä, osallistui 22.7. – 2.8.2019 kansainväliselle partiolaisten Jamboree -suurleirille Yhdysvaltojen Länsi-Virginiaan. He pitivät syksyllä 2019 mielenkiintoisen kuvaesityksen klubin viikkokokouksessa. Klubi avusti nuoria 500 eurolla.
  2. Anssi Luosujärvi, Ugandan matkaan, joka on opintoihin liittyvä harjoittelu. Avustus 119 euroa.
  3. Rukan koulun oppilaiden stipendit (Ilkka Myllylä, Heidi Väyrynen, Aino Komulainen, Reeti Huhtala, Rebekka Huttu). Yhteyshenkilö englannin opettaja Heidi Verkama. Avustussumma 200 euroa.
  4. Kuusamon Naisvoimistelijat, esiintyminen joulugaalassa, Saaga ja Desinit X 100 eur
  5. Kuusamon musiikkiopisto, esiintyminen joulugaalassa, orkesteritili 100 eur
  6. Kainuun Ammattioppilaitos, töissä joulugaalassa, KAO KuuMM16 opiskelijaryhmä 100 eur
  7. Erityisoppilaitos Luovi opiskelija Henna Halonen, joulugaalan graafinen ilme 100 eur
  8. Nissinvaaran koulu on myynyt kalentereita (92 kpl, 920 eur), myynnistä tilitys 460 eur
  9. Kuusamon naisvoimistelijat, Desinit X on myynyt kalentereita (17 kpl, 170 eur), tilitys 85 eur¨
  10. Kuusamon lukio, Nuoret SOME-kouluttajat Sade Raatikainen ja Satu Koivula á 100 eur.

Avustusta ja tukea jaettiin kauden 2018 – 2019 aikana nuorille yhteensä 1964 euroa.

Avustukset ja stipendit toimikaudella 2019 – 2020

Kauden 2019 – 2020 aikana on toistaiseksi (11.5.2020) osoitettu varoja seuraavasti:
1. Kuusamon seurakunnan diakoniatyöhön (Ruokakassi) 1000 eur.
2, ShelterBox Tuki ry:lle koronapandemian uhrien auttamiseksi 750 eur
3. Kansainväliselle Rotarysäätiölle koronapandemian avustustarkoituksiin 1288 eur
4. Kansainväliselle Rotarysäätiölle Polion vastaiseen työhön 920 eur
5. Rukan koulun oppilaiden stipendit. Yhteyshenkilö englannin opettaja Heidi Verkama. Avustussumma 200 euroa.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Kumppanuustalo Nuotta
Apajatie 1
93600 Kuusamo

Aika:
Torstaisin klo 12-13 tai klo 17-18.
Yhteiskokoukset Jyväskylä-Päijänne Klubin kanssa torstaisin klo 17-18.

Nuotan pääovesta oikealle, kokoustila Siula.
Etäyhteydellä osallistumaan pääset kunkin tapahtuman kohdalla olevasta linkistä.