Olen nyt käynyt kahdella nettivierailulla ja todennut, että kyllä kannattaa.

Ensin kävin Meri-Oulun RK:n kokouksessa, jossa äänessä oli PDG Martti Lepojärvi. Aiheena oli hänen matkansa Intiaan ja useisiin Rotaryprojekteihin tutustuminen. Sain hänet myös kertomaan samasta matkasta oman klubimme kokouksessa torstaina 7.5. eli tätä kirjoittaessani huomenna.

Juuri äsken olin mukana Kuhmon RK:n tilaisuudessa, jossa Pentti Tuppurainen kertoi Kemijoen Paanajärven kylän nykypäivästä. Tämä Kemijoki virtaa tuolla itänaapurin puolella ja päätyy lähelle Solovetskin saarta. Ja Paanajärvi puolestaan ei ole se Gallen-Kallelan Paanajärvi. Esitys oli todella hyvin koostettu ja esitetty sekä erittäin mielenkiintoinen. Alustava lupa hänen vierailustaan meilläkin jo tuli.

Kaiken kaikkiaan olen vakuuttunut siitä, että tulevaisuus on tällaisten nettivierailuiden. Meidän kokouksiimme on helpompi saada ulkopuolisia korkeatasoisia vierailijoita ja me voimme vierailla muualla samalla levittäen Kuusamo-tietoutta. Tämän edellytyksenä on kuitenkin se, että esimerkiksi piirikohtaisesti saadaan toimiva yhteinen kalenteri, johon klubit voivat itse lisätä omat tapahtumansa ja niiden ohjelmat. Nykyinen toiminta, jossa utelias vierailuvalmis rotari käy läpi oman piirinsä tai laajemmankin alueen klubeja, ei ole toimiva.

Esimerkkinä voi ottaa vaikkapa rotarytoiminnan eri alojen asiantuntijat ja piiritason johtajat. He voivat vierailla samanaikaisesti useammissa klubeissa.

Myös oman klubimme jäsenet voivat osallistua tarvittaessa (jos on esimerkiksi muualla käymässä) omaan kokoukseemme etänä.

Nuo rivit eivät suinkaan tarkoita sitä, että kaikki toiminta siirtyisi nettiin, ei todellakaan. Kyllä rotary-toiminnan tärkeä seikka on nimenomaan tuo kokoontuminen nokakkain. Se vain ei juuri nyt eikä lähiaikoinakaan ole kaikille mahdollista. Jäsenistöstämme yli puolet on iältään yli maagisen 70 vuotta eli meitä suojellaan valtiovallan toimesta aika voimallisesti.