Hyvä rotary-ystävä,
kuulimme ja näimme tänään klo 12 alkaneessa nettikokouksessamme sisko Tuulan esityksen tulevasta vuosikalenterista ja samoin suunnitelliusta peikkokalenterista, joka on suunnattu nuoremmalle sukupolvelle. Kiitos Tuula todella hienosta esityksestä.

Kuluneen viikon aikana ja myös tämän kokouksen aikana otimme aimo askelen eteenpäin nettikokousasioissa:
– Käytössämme oleva laitteisto ei ole oikein sopiva videoiden esittämiseen, mutta linkkejä näihin voi toki jakaa.
– Esitelmät Tropiikin tapaan onnistuvat ja toimivat hyvin, kunhan esitelmöitsijän puhuessa ja näyttäessä kuviaan muut pitävät kameransa ja mikrofoninsa kiinni. Kokouksen puheenjohtaja pystyy sitten sopivasta jakamaan puheenvuoroja pyyntöjen mukaan. Samaan tapaan kuin tv:n eri tiedotustilaisuuksissa.
– Tietokonettakaan ei tarvita, sillä tavallinen älypuhelin riittää vallan hyvin kuva- ja ääniyhteyksiin.
– Myös ns ”vanhalla” puhelimella voi osallistua, vaikka silloin tietenkin jää vain puhe- ja kuuloyhteyden varaan.

Tänään mukana oli eri tavoin 13 rotaria. Mukana olisi ollut mukava nähdä ja kuulla useampiakin rotareita, mutta ehkäpä sitten seuraavalla kerralla. Viikon kuluttua on pyhäpäivä, joten nettikokousta ei ole, koska ei olisi normaalia Tropiikki-kokoustakaan. Niinpä tässä on nyt kaksi viikkoa hyvää aikaa harjoitella yhteyksien ottamista ja tietokoneen käyttöä. Saattaa hyvinkin olla, että erilaisia yhteyskokeiluja tullaan tekemään.

Niinpä pyydänkin kaikkia teitä, hyvät rotarit, ja varsinkin teitä, jotka eivät ole olleet mukana pidetyissä kahdessa nettikokouksessa, ottamaan yhteyttä joko puhelimitse tai sähköpostitse ja kertomaan minulle ainakin seuraavista asioista:
– Mitä muita yhteydenpitämistapoja voitaisiin ottaa käyttöön hyvän rotary-yhteyden ylläpitämiseksi / kehittämiseksi?
– Millaista mahdollista etäkoulutusta tarvitaan nettikokousten onnistumiseksi. Meillä on useita klubilaisia, jotka pystyvät etäkoulutuksen antamiseen puhelimitse. Uskon että sellainenkin järjestely, että tietokoneen omistaja antaa koneensa etäkäyttöön klubiystävälle, on mahdollista. Se vaatiin vain ao koneen asetuksien säätämistä. Itse olen kokenut tällaista Floridassa, missä vuokraamamme asunnon tietokone oli ilman virussuojausta. Olin yhteydessä talon omistajaan Englantiin. Hän otti koneen etähallintaan ja oli kiva katsoa hiiren liikkeitä ja virusohjelman asentamista. Tässä saattaisi olla tapa myös etäkoulutukseen!
– Minkälaista ohjelmaa toivotaan tuleviin nettikokouksiin? Näissä oloissa on varmasti mahdollisuus saada asiantuntevia esitelmöitsijöitä, kun tämänkään ei tarvitse poistua kotoaan tai mahdollisesti työpaikaltaan. Puhuja voi siis olla missä tahansa koko maailmassa. Jos tiedätte jonkun mahdollisen puhujan, olkaapa yhteydessä. Nyt on erinomainen mahdollisuus avartaa kokousohjelmaamme käsittämään koko maailman. Käytetään sitä hyväksemme!
– Nyt olemme ottaneet nettikokousten ajankohdaksi tuon perjantain klo 12. Jos jokin muu ajankohta olisi parempi, antakaapa tietää siitäkin. Olen valmis myös siihen, että pidämme jonkinlaisen varjokokouksen tuon perjantaikokouksen lisäksi. Kaikki ajatukset ovat tervetulleet.

Tärkeätä on nyt, että emme päästä klubiyhteisöämme hajomaan. Pikemminkin meillä on nyt erinomainen tilaisuus tiivistään yhteisöämme. Kaikki nekin siskot ja veljet, jotka eivät viime aikoina ole olleet kovin aktiivisia, ovat nyt helpommin tavoitettavissa. Ja he tavoittavat muut klubilaiset helposti. Myös tällä hetkellä läsnäolosta vapautetut voivat nyt helposti osallistua klubin nettikokouksiin, ainakin pikavisiitein. Olisi todella mukava kuulla ja nähdä! Kaikin tavoin on nyt pyrittävä siihen, että rotaryaate ei pääse katoamaan nykyjäsenten mielestä ehkä pitkänkin Tropiikki-tauaon aikana.

Eräs mahdollisuus voisi olle sekin, että seuraamme muiden klubien ohjelmia ja pyrimme pääsemään osalliseksi niistä. Olen aivan varma siitä, että Suomessa on runsaasti klubien nettikokouksia joka päivä. Uskon myös, että valtaosaan niistä pääsee mukaan, jos vaan on klubiin yhteydessä. Tällainen etäyhteyksien käyttö avartaa mahdollisuuksiamme monin tavoin, kunhan vaan keksimme ja ideoimme.

Tällaista sekalaista asiaa näin perjantai-illan ratoksi.

Rotaryterveisin
Jukka