Viime viikkoisen kokoustauon jälkeen, joka johtui pitkäperjantaista, palasimme jälleen kokousruudun ääreen.

Hyvät rotarit,
tämän päivän kokous oli mielestäni jonkinmoinen menestys:
– Timon parinkymmenen kuvan kuvakavalkadi Kuusamon luonnon nähtävyyksistä oli todella hieno. Suurkiitokset veli Timolle
– Yhteistyö esitelmöitsijän ja kuvien näyttäjän kesken sujui joustavasti. Seuraavissa kokouksissa voidaan menestyksellä tarvittaessa käyttää samaa järjestelyä. Esitelmöitsijä voi halutessaan lähettää näytettävän materiaalin etukäteen ”sihteerille” ja keskittyä sitten palaverin aikana puhumiseen. Näinhän systeemi pelaa usein normaalitilanteessakin. Nettikokouksen johtajan tarvitsemat salasanat lähetän erikseen hallituksen jäsenille, jotta kaikki eo ole yksissä käsissä. Toisaalta taitaa olla niin, että kun luodaan pysyvät linkki, niin kaikki ovat samassa asemassa.
– Nettikokoukseen osallistui havaintoni mukaan 17 henkilöä, joka on todella hyvä määrä. Nimet jäivät tosin kirjaamatta, mutta ei tämä ollutkaan läsnäolotilastoihin vaikuttava viikkokokous. Toki lisääkin mahtuu, mutta nyt oli jo selvää kasvua kahteen aikaisempaan perjantaihin. Kiitos kaikille.

Muutama muukin havainto on syytä tässä todeta tulevaisuutta varten:
1. Kokouskutsun linkki tulee jatkossa, siis ensi perjantaista alkaen, olemaa pysyvä. Siis samalla linkillä pääsee jokaiseen nettikokoukseemme. Nyt siinä sisäänkirjautumisessa oli minusta johtuen hieman hämminkiä, mutta jatkossa asia on selvä ja yksinkertainen: sama linkkikoodi joka kerta. Toki lähetän sen jokaiseen kokoukseen varmuuden vuoksi aina erikseen, mutta siis saman joka kerta.

2. Jos osallistuja on sellaisessa tilassa, jossa mahdollisesti on taustahälyä tai -melua edes hetkellisestä, on syytä pitä oma mikrofoni suljettuna.

3. Sähköpostiviestityksessä suosittelen kokouksen alussa käydyn perusteella seuraavia käytäntöjä:
– Kokouskutsuissa (ja ehkä muutenkin) tulen laittamaan näkyviin päivämäärän ja kelloajan.
– Kun lähetän kokouskutsun tai minkä tahansa muun sähköpostiviestin, on vastaanottajan syytä harkita millä jakelulla lähettää mahdollisen vastauksensa: Jos vastaus koskee vain alkuperäisen viestin lähettäjää, voi käyttää kohtaa VASTAA LÄHETTÄJÄLLE. Silloin jäävät lähes 40:n vastaanottajan tiedot pois häiritsemästä kokonaisuutta. Varsinkin pitkissä viestiketjuissa tällä on suuri merkitys. Jos viestissä sen sijaan on terveisiä tai muuta kaikkia klubin jäseniä koskevaa asiaa, on hyvä käyttää nappia VASTAA KAIKILLE.

Parhaat kiitokseni vielä myös kaikille teille, jotka jo olette vastanneet 16.4. -viestiini koskien henkilötietojen julkaisulupaa matrikkelissa. Asiassahan ei sinänsä ole mitään uutta, mutta lähetin tuon viestin Rotarytoimiston pyynnöstä.

Tulevien kokousten aiheiksi / esiintyjiksi odotan hyviä ehdotuksia. Nythän puhuja voi tulla vaikka mistä! Sähköinen tiedonvälitys ei tunne juurikaan rajoituksia. Tässä yhteydessä totean, että Vappupäivä 1.5. sattuu perjantaiksi. Esitin kokouksessa ajatuksen yhteisestä VAPPUNETTIJUHLINNASTA: Kaikilla omat juomat ja syömiset. Kannatustakin sain, joten eiköhän edetä tuolla linjalla! Tarkempia ideoita yksityiskohdista otan mielihyvin vastaan, kiitos.

Pyrin selvittämään tarkemmin mahdollisuuksia osallistua muiden suomalaisten rotaryklubien kokouksiin. Siitä ei vielä ole tullut piirin listoja, vaikka niistä onkin jo ollut puhetta. Toivottavasti asiat edistyvät myönteisesti. Palaan mahdollisesti asiaan viikonvaihteen aikana. On aikamoinen työ käydä katsomassa kaikkien, vaikkapa vain oman nykypiirimme klubien sivuja, mutta voinhan sitä yrittää. Myös tulevan suurpiirin sivut voisivat olla mielenkiintoisia.

Oikein hyvää viikonvaihdetta teille kaikille! Pitäkää huolta omaisistanne ja itsestänne!

Rotaryterveisin
Jukka