Hyvät kuusamolainen rotari,
kokoontumiset on kielletty ja Kuusamokin siinä suhteessa osoittaa autioitumisen merkkejä, tarttis tehdä jotain! Mutta mitä?

Tänäänkin on pitkin päivää tullut ”tuutin täydeltä” koronaa ja riskiryhmien toimintaohjeita. Epidemian huippu saattaa olla edessä vasta toukokuussa!!!

Klubimme jäsenistöstä lähes 60% (22 rotaria) kuuluu ikänsä puolesta riskiryhmään koronan suhteen. Lisäksi löytyy muista syistä riskiryhmäläisiä. Meidän on siis ehkä vaikea ryhtyä mihinkään aktiiviseen työhön toteuttaaksemme palvelujärjestön periaatetta. Mutta mitä me voisimme tehdä klubina? Ja mitä jokainen riskiryhmäläinen tai muu rotari voisi tehdä ympäristönsä ja muiden rotarien hyväksi? Riskiryhmäläisen tulee mahdollisimman tarkasti noudattaa yleistä ohjeistusta. Entä sitten muut?

Tästä voisimme vaihtaa mielipiteitä ja keskustella tavalla tai toisella. Ja siinä tuleekin se toinen ongelma! Miten voisimme käyttää hyväksi nykytekniikkaa ja erilaisia sosiaalisen median keinoja? Sähköposti on tietenkin yksi mahdollisuus, mutta taitaa olla jo hieman vanhanaikainen ja hidas. Joukossamme on koko joukko rotareita, joiden taitoa ja kokemusta sähköisen median käytöstä voisi nyt käyttää tehokkaasti hyväksi. Oma ajatukseni on esimerkiksi jonkintasoinen video-, skype- tai facebook-pohjainen palaveri kerran viikossa, esimerkiksi perjantaisin klo 12.15. Joku siskoista tai veljistä voisi esittää jonkun lyhyen alustuksen tai ajankohtaisen katsauksen.

Varsinaista e-klubia emme varmaan saa aikaan, mutta jotain sen tapaista.

On ilmeistä, että meidän on valmistauduttava ehkäpä kahdenkin kuukauden elämiseen aivan uudella tavalla. Emme saa tänäkään aikana unohtaa keitä me olemme – nimittäin rotareita. Pitkä tauko uhkaa helposti myös aktiivisuuttamme kokoontumisten suhteen, mikä tietenkin on estettävä tavalla tai toisella. Mutta millä tavalla?

Kotisivujemme kehittäminen on yksi asia, jota pitäisi jatkaa. Vanhoilla sivuiltamme on vielä oman klubimme jäsenrekisteri siirtämättä uusille sivuille. Samoin vanhoilla on kattava kuvagalleria menneiltä vuosilta, mutta sekin pitäisi siirtää uusille. Löytyykö tähän tekijöitä? On turha maksaa, vaikkakin vain pieni summa, vanhoista nyt jo käytännössä käyttämättömistä sivuista.

Edelliseen kohtaan liittyy myös kysymys jäsenistömme digitaitojen ja kotisivukiinnostuksen lisääminen. Tällä hetkellä meillä on aikamoinen ero näissä asioissa.

Käykää myös katsomassa mitä muiden klubien sivuilla kerrotaan ja mitä ideoita siellä on kehitetty.

Yritetään saada aikaan mukavaa ”pöhinää” näin korona-aikakaudellakin.

Paljon hyviä ideoita odotellen,

rotaryterveisin