ÄLÄ TULE kokoukseen sairaana tai jos tiedät/epäilet altistuneesi Covid-19 tms. virukselle, ettet altista muita mahdolliselle tartunnalle. Sekä rokotetut että koronan sairastaneet voivat sairastua tai kantaa mukanaan vielä tarttuvaa virusta. Vain tiiviit maskit suojaavat osalta pisaratartunnoilta – nämä virukset ovat arvaamattomia ja leviävät koko huonetilaan! Käytä siis maskia tarpeen mukaan.

Rokotukset eivät suojaa tartunnoilta, mutta suojaavat vakavimmilta tautimuodoilta. Osa koronan sairastaneista on sairastanut sen jo useamman kerran – joka kerta erilaisin oirein!

Suosittelemme harkitsemaan tarjolla olevien tehosterokotteiden ottamista terveydenhuollon ammattilaisten ohjeita noudattaen. Rokottamattomien ei pitäisi altistaa riskiryhmään kuuluvia (lähes kaikki meistä voivat jonkin syyn takia olla korkean riskin omaavia). Korona- kuten muihinkin rokotteisiin liittyy huomattaviakin haasteita, koska niiden pitkäaikaisvaikutuksista emme vielä tiedä mitään, myös tehosterokotteet voivat joillekin aiheuttaa voimakkaitakin oireita. Varmuudella emme tiedä, kuka varmasti hyötyy rokotteista tai kenelle niistä on haittaa.

Jokaisella on yksilöllinen puolustuskyky, jonka vahvuutta/heikkoutta ei pysty ’silmien väristä’ päättelemään – mutta siihen voimme itse kukin vaikuttaa!

Halutessasi OTA MUKAAN oma maski, käytä sitä tarpeen mukaan ruokailun jälkeen kokoustiloissa ja vierailuilla, jos emme pysty turvaetäisyyksiä säilyttämään. Kiitos.

Seuraamme myös viranomaisten suosituksia ja toteutamme tarvittaessa rajoituksia kokoontumisissamme, tällä hetkellä ei ole tarvetta rajoittaa osallistujamäärää, mukaan mahtuu myös vieraita – jokaisen jäsenen toivotaan tuovan edes yksi vieras kauden aikana tutustumaan toimintaamme! Ilmoitamme erikseen kutsun yhteydessä, jos rajoitukset vaikuttavat kokoontumisiimme.

Koronatartuntojen määrää ei enää ilmoiteta, joten emme tiedä tartuntojen määrää (vaihtelee paikkakunnittain). Kannattaa suhtautua vakavuudella lieviinkin oireisiin, voit olla tartuttajana jo ennen mitään oireita.

Kotitestin negatiivinen tulos on melko epäluotettava, positiivista tulosta kannattaa uskoa. Koronatestit eivät paljasta tartuntoja ensimmäisinä päivinä, ne toimivat viiveellä, joten tartuttava vaihe ei paljastu ajoissa.