Klubien tapaaminen ystävänpäivänä

Kosolan talon FB-sivulla kerrottiin vierailustamme: Miten hyvä ystävänpäivän idea! Lapuan kaksi Rotary-klubia kutsuivat Kauhavan ja Seinäjoen klubit – kaksi niistä kummastakin – tutustumaan toisiinsa ja kuulemaan yhteisen Etelä-Pohjanmaamme vaiheista Kosolan vinkkelistä yli 200 vuoden ajalta. Klubinsa presidentti Esa Luhta Lapualta uumoili, että kuudesta klubista tulee mukaan ehkä kolmekymmentä henkeä, mutta tulikin tuplasti!
Tunnelma oli tiivis ja puheenpulina vilkas Iisakin tuvan ja Vallesmannin salin pöydissä vapaan seurustelun aikana. Mutta historiatarinan alettua väki kuunteli hipihiljaa.
Nykyinen maailmanpoliittinen tilanne luo syventävää taustaa Suomen Venäjä-suhteiden ymmärtämiseen eri aikoina: Ruotsin vallan kaudesta Suomen sodan kautta autonomiaan, sortovuosiin, itsenäisyysliikkeeseen, vapaussota / sisällissotaan, Neuvostoliitosta käsin yllytettyihin 1920-luvun lakkoihin ja lakkorikkuriliikkeeseen sekä lopulta 1930-luvun antikommunistisiin liikkeisiin ja viime sotiin.
Kosolan talon talonpoikaiset ja osin herraskaisemmatkin sisustukset kiinnostivat, ja erityisesti Isoon puolen uudet tilat eli Isoo sali ja Eelinin salonki. Talon konservoinnin ja sisustuksen asiantuntija Taina Hautamäki selosti erityisesti talon erilaisten tapettien tutkimista, dokumentointia, mallintamista ja valmistusta.
Esimerkiksi Isoon salin tapetti on pystytty valitsemaan seinän pintakerrosten alta löytyneiden aitojen tapettifragmenttien perusteella. Juuri tällainen seinäpaperi on 1930-luvulla ollut salissa, joka toimi tuolloin Lapuan liikkeen komentokeskuksena.
Tuskin pian tulee uudestaan tilaisuutta, jossa naapuripitäjien rotaryt kohtaavat näin isolla joukolla. Näin isoa ryhmäkuvaa ei myöskään Kosolan sisätiloissa olekaan aiemmin otettu. Nyt mahtuu, kun Isoo sali on valmistunut. Ei vain meinannut kameran linssi riittää!
Kiitos Erkki Ketola valokuvista! Niitä on näistä postauksen valokuvista enemmän puolet. Loput on ottanut Heli Karhumäki, joka tänään piti myös historiatarinoinnit.

Kosolan talo

Koko rotaryporukka kuvattuna Isoos salis.

Kaffit juotu.

Ohjelmaa odotellaan.

Tuleva presidentti Keijo Ylinen kiitti isäntäväkeä järjestelyistä.