Lapuan Kiviristin klubin nuorisovaihtoasiamies Heikki Alakarhu kertoi klubinsa toiminnasta ja erityisesti nuorisovaihdosta, johon klubi on koko olemassaolonsa ajan panostanut voimakkaasti. Vaihdossa on painottunut erityisesti vuosivaihto ja heidän klubinsa kautta onkin eri puolilla maailmaa ollut vuosivaihdokkeja yli 30. Viime aikoina myös klubeille kevyempi kesävaihto on kasvattanut suosiotaan. Kokouksen päätteeksi vaihdoimme kokemuksia erilaisista tavoista hankkia rahaa klubien kassaan.

Aarno Heinosen esityksessä tuli selväksi kuinka varaukset tehdään. Harpinkäyttö ja varkaansahan ominaisuudet tulivat myös selväksi. Kärsivällisyys on hyve hirrenveistossa, ja maalaisjärjen käyttö. Aikaa ei saa laskea – eikä työtunteja.

Etelä-Pohjanmaan muistiyhdistys on perustettu 1987. Tämän hetken hankkeita: Muistiluotsi (4 työntekijää) ja Muisti mukana menossa (2 työntekijää). E-P:n alueella on n. 7300 keskivaikeaa tai vaikeaa muistisairautta sairastavaa henkilöä. Heistä työikäisiä 230–250. Muistiin vaikuttaa mm. perimä, koulutus, harrastukset, kulttuuri. Etenevät muistisairaudet rappeuttavat aivoja ja heikentävät laaja-alaisesti toimintakykyä. Ne ovat kansantauteja siinä missä sydän- ja verisuonisairaudetkin. 14 500 uutta sairastunutta vuosittain eli 40 henkilöä joka päivä, näistä 7 000 on työikäistä muistisairasta.

Klubillamme oli ilo vierailla MSK Cabinsin tehtaalla Ylihärmässä tj Taneli Mikkolan vieraana. Hän esitteli meille koko MSK Group Oy:n toimintaa Suomessa, Saksassa ja Slovakiassa. Lopuksi kiersimme tuotannon puolella. Erinomaisen mielenkiintoinen vierailu! Hienoa että meillä on tällainen yritys.