Nuorisovaihto

Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja usein varsin edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi.  Rotaryn nuorisovaihto on sertifioitua ja valvottua. Nuorta sitovat rotareiden ohjeet ja säännöt, se on osa turvallisuutta. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen nuoren lähtöä.

Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Vastaanottava rotaryklubi huolehtii mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulukustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta.

Suomeen saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan isäntäperheitä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa. Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen.

Kun rotaryklubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan, se tarkoittaa samalla, että meiltä vastavuoroisesti pääsee nuori ulkomaille. Ulkomailla koulunkäynti ei suinkaan aina ole oppilaalle ilmaista, mutta nuoren vastaanottava rotaryklubi vastaa näistäkin kustannuksista. Nuori saa myös samat edut ja huolenpidon kuin maahamme saapuva nuori.

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Rotaryn kautta voit päästä vuosivaihtoon, kesävaihtoon tai leirivaihtoon. Näistä eri vaihtomuodoista voit  lukea lisää Suomen Rotaryn nuorisovaihdon sivuilta. Hakuaika seuraavan vuoden vaihtoihin on hakuvuotta edeltävänä syksynä. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä klubimme nuorisoasiamieheen ja kysy lähetämmekö vaihto-oppilaan tulevana vuonna.

Kysy rohkeasti lisää Rotaryn nuorisovaihdosta!

Klubimme nuorisovaihtoasiamies on Kati Lindfors. Katiin saat yhteyden puhelimitse numerosta +358 40 530 4625 tai sähköpostilla osoitteesta kati@pete.fi.

Kauhajoen rotaryklubi on erittäin aktiivinen nuorisovaihtotoiminnassa: joka vuosi on klubi lähettänyt suomalaisia vaihto-oppilaita maailmalle ja isännöinyt ulkomaisia vaihtareita.

Kauhajoen Rotaryklubi etsii jatkuvasti uusia isäntäperheitä vaihto-oppilaille (väh. 3 kuukauden ajaksi) ja uusia ulkomaille lähetettäviä kauhajokisia nuoria. Lähtevä nuori on yleensä lukiolainen tai kaksoistutkintoa suorittava toisen vuoden oppilas.

Jos olet kiinostunut nuorisovaihdosta tutustu rotareiden nuorisovaihtosivuilla järjestömme periaatteisiin ja ota yhteyttä nuorivaihtoasiamieheemme.

Lisätietoa ja hakuinfoa Kauhajoen Rotaryklubin nuorisovaihdosta:

SUOMEN ROTARY-NUORISOVAIHDON NETTISIVUT: WWW.RYE.FI, josta löytyy myös ohjeita isäntäperheille.

Lukuvuonna 2019-20

Kauhajoen Rotaryklubin lähtevät vaihtarit: Kiia Linna lähti Australiaan vuodeksi ja Roosa ja Petra kesävaihtoon kesällä 2019. Kuvassa oikealta Roosa, Kiia, Petra.

LEIRIVAIHTO 2019 KESÄLLÄ

Kauhajoen Rotaryklubi oli aktiivisesti mukana Pohjanmaan 1380 Rotarypiirin järjestämässä Panda-leirissä 26.7. – 11.8.2019. Tähän leirivaihtoon tuli 19 nuorta eri puolilta maailmaa. Klubimme organisoi isäntäperheet ja majoitukset näistä kahdeksalle ulkomaiselle leirivaihto-oppilaalle.

Lukuvuonna 2018-19

• Vuosivaihto:
    • Kauhajoen Rotaryklubin vuosivaihto-oppilas oli Silja Lehtinen. Silja oli lukuvuoden USAn Kaliforniassa Cobb’issa ja koulu oli Middletown’issa.
    • Kauhajoelle klubiimme vuosivaihtariksi tuli USA:sta Piper Stewart (alempi kuva) Oregonin osavaltiosta Forest Groven kaupungista.
  • Kesävaihto 1 kk, kesällä 2018:
    • Kiia Linna oli Saksassa Willishin kaupungissa ja sieltä tuli meille Lynn Zunkler.
    • Julia Malinen oli Espanjan Madridissa ja sieltä tuli meille Andrea Esteban.
  • Leirivaihto 2-3 viikkoa, kesällä 2018:
    • Meiltä leirivaihdossa Sveitsin Luganossa oli Roosa Rinta-Säntti, leirin teemana oli vuorikiipeily ja patikoiminen.

Lukuvuonna 2017-18

• Kesävaihto:
      • klubimme lähetti kesävaihtoon kesäkuuksi 2017 Essi Tuovisen Sisiliaan ja sieltä tuli meille eli Tuovisille heinäkuuksi tyttö Giada Fortunato, Caitanicettan kaupungista, klubista 2110 Valle Delk Salso.
    • Vuosivaihto:

Tästä näet EVEn kirjoituksia blogissa