Apulaisprofessori, fyysikko, tekniikan tohtori Jan Kujala Jyväskylän yliopiston psykologian laitokselta

Jan Kujalan tutkimusryhmä on selvittänyt seuraavia asioita:

• aivotoiminnan ja käyttäytymisen suhde ikääntyneillä
  • kognitiivisen intervention vaikutus ikääntyneillä
  • työmuistitehtävissä onnistumisen aivovasteet nuorilla aikuisilla

MEG mittaa aivojen sähköistä toimintaa. Mitattavan signaalin synnyttämiseen käytetään kuvaa, ääntä, pientä tehtävää, päässä laskua ym. Signaalien mukaan hengitys ja aivot korreloivat, aivo-sydän -linkistä ei ole varmaa tietoa.
Kognitiiviset kyvyt heikkenevät iän myötä, mutta fyysinen toiminta ja kognitiivinen harjoittelu voivat parantaa työmuistia. MEG-mittauksissa kaksi tutkittavaa ryhmää, joista ryhmä A:lla oli pelkkää fyysistä harjoittelua ja ryhmä B:llä fyysistä + kognitiivista harjoittelua. Työmuistin kannalta ryhmä B:n tulos onnistuneempi. Summa summarum: kognitiivinen harjoittelu on tärkeää, mutta on tutkittava lisää, minkä verran fyysinen harjoittelu parantaa tai ei paranna tuloksia.

Kokouksessa oli 13 jäsentä ja yksi vierailija.

Teksti ja kuva Marketta Mäkinen