Jyväskylän kulttuurisuunnitelmassa vuosille 2022-2025 tulevien vuosien kehittämisalueita ovat lapset ja nuoret, tilakysymykset sekä kulttuurinen elinvoima. Jyväskylän kaupungin kulttuuriyksiköitä on yhteensä kahdeksan.

Mari Aholainen kiteytti kulttuuripalvelut pähkinänkuoressa seuraavasti: kaupunginteatteri ja Jyväskylä Sinfonia siirtyvät väistöön Paviljonkiin teatterin peruskorjauksen ajaksi 1.1.2024-26.

Lyseon rakennus peruskorjataan kansalaisopiston ja kuvataidekoulun käyttöön. Lisäksi tutkitaan kaupunginkirjaston, Jyväskylän taidemuseon ja Suomen käsityön museon sijoittuminen Lyseo-kortteliin. Kokonaisuudesta muodostuisi kulttuurikeskus, jossa saadaan synergiaa eri kulttuurilaitosten yhteistoiminnasta. Taiteen ja kulttuurin vapaan kentän toimijat aktiivisia mm. Villa Ranassa. Lapsille ja erityisryhmille taidekasvatus.

Jyväskylän kaupungin vuoden 2023 talousarviossa kulttuurin ja liikunnan kokonaismenot ovat 54,4 M€, mikä on 8% kaupungin kokonaismenoista.

Kokouksessa oli läsnä 20 klubin jäsentä.

Kulttuuripäällikkö Mari Aholainen

Teksti ja kuva Marketta Mäkinen