22.11.2023. Hotelli Alba. Paikalla oli 11 jäsentä ja kaksi vierasta. Piirikuvernööri (DG) Simo Hautala vieraili klubissa yhdessä apulaispiirikuvernööri (AG) Juha-Matti Latvalan kanssa. Simo Hautala kertoi omasta työtaustastaan Suomen armeijassa sekä kävi läpi kansainvälisen rotaryn alkutaivalta. Tämän rotaryvuoden teema on ”Create Hope in the World”. Ukrainan sodan myötä piirin 1390 toiminnassa on korostunut rauhantyö. Maailmanlaajuisesti rotary on antanut tukea  noin 20 miljoonaa $. Piiristä kerättiin Ukrainaan 6 ambulanssia ja muuta avususta kerättiin yli 100 000 €. Nyt on meneillään vesipumppuhanke, jossa 27 000 eurolla hankitaan 50 pumppua siviilitarpeisiin.

Klubin toiminnassa kehoitetaan monimuotoisuuteen, yhtenvertaisuuteen ja mukaan ottamiseen. Klubin on oltava jäsenilleen turvallinen tulla. Piiri tukee tänä vuonna klubeja erityisesti panostamalla koulutukseen ja viestintään.

AG Juha-Matti Latvala keskittyi erityisesti nuorisovaihdon tilanteeseen Jyväskylän seudulla. Nuoria lähtee kesävaihtoon neljä nuorta. Vuosivaihtoon hakijoita oli vähän, ja luultavasti ensi vuonna ei tapahdu vuosivaihtoa Jyväskylän seudulta. Vuosivaihdon suuri ongeloma on isäntäperheiden löytäminen, ja ensi keväänäkin pitäisi löytää vielä kaksi isäntäperhettä nyt täällä olevalle yhdysvaltalaiselle nuorelle.

Keskustelussa sivuttiin erityisesti Rotary Norden -lehden tilannetta. Pitkäaikainen toive on ollut, että Suomessa olisi oma rotarylehti. Digitalisointi saattaa avata tähän uusia mahdollisuuksia.

Teksti, Kari Itkonen