15.11.2023. Hotelli Alba. Paikalla oli 12 jäsentä. Ilmasotakoulun koulutuskeskuksen johtaja everstiluutnantti Jussi Ansamaa esitelmöi ajankohtaisesta turvallisuustilanteesta. Pääaiheita olivat Nato, Suomen turvallisuustilanne, sotilaallinen maanpuolustus ja erityisesti ilmavoimien rooli siinä. Vilkkaassa keskustelussa sivuttiin monesti myös Venäjän hyökkäystä Ukrainaan

Suomi sijaitsee lähellä Venäjän stratgisia ydinlohkoja, Muurmanskia ja Pietaria. Tämä on otettava huomioon Suomen puolustussuunnitelmissa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan vuodesta 2014 lähtien on antanut paljon uutta informaatiota, ja sitä on jo sovellettu sekä puolustusvoimien strategiseen suunnitteluun että koulutukseen. Nato-liittolaisuus asettaa Suomen ilmavoimille uusia haasteita, mutta myös aivan uusia mahdollisuuksia. F 35 hävittäjät ovat ratkaisevassa roolissa.

Nykyaikan korostuu myös maan kokonaisturvallisuus. Sisäisen turvallisuuden takaaminen kohtaa uusia haasteita. Hybridiuhkiin ja dronien asettamaan uudenlaiseen uhkaan on koko ajan valmistauduttava. Koko maan pitää olla tarvittaessa valmis uhkan torjumiseen. Paikalla oli 12 klubin jäsentä.

Teksti, Kari Itkonen