Hotelli Alba. Oma jäsenemme asianajaja Marja-Liisa Järvinen Asianajotoimisto WINLAW Oy:stä antoi pitkän työhistorian kokemuksella yksilöllisen näkemyksen asianajotoiminnan nykytilasta. Yrityksen liiketoimintamalli koostuu kolmesta kokonaisuudesta.

Oikeudellisesti hyvän hallintomallin toteutus antaa asiakkaalle kilpailuetua. Nykyaikaa ovat digitaaliset ja pilvipalvelut, joiden edistämisestä yritys on saanut valtakunnallista tunnustusta. Etiikan osoittaminen ja raportointi on korostunut, ja tämä koskee myös toimintaketjujen pienempiä yrityksiä.

Työ-, riita- maksukyvyttömyystoimeksiannot ovat viime vuosina lisääntyneet. Ollaan jo lähes samassa tilanteessa, kuin 1990-luvun laman aikoina. Konkurssit ovat selvästi yleistyneet. Myös yritysten ja henkilöiden väliset riitatapaukset ovat yleistyneet, ja tähän vaikuttaa nykyajassa jonkinlainen yleinen  vastuuttomuuden lisääntyminen.

Kolmas yrityksen osa-alue on päivittäisjuridiikka, erilaiset yhtiölain ja verotuksen yksityiskohtien selvittelyt. Tässä työssä auttavat yrittäjän tausta Keski-Suomen kauppakamarissa, kokemus suuremmasta asianajotoimistosta sekä yrityskummitoiminta.

Keskustelussa nostettiin esiin erityisesti Suomen oikeuslaitoksen nykyisett ongelmat, kuten viranomaisvalvonnan resurssipula ja pitkät käsittelyajat, mikä johtaa jopa syytteiden vanhenemiseen. Tämän seurauksena harmaa talous saa jalansijaa. Vastuuta oamn toiminan seurauksista unohtuu. Paikalla oli 12 klubin jäsentä.

Teksti, Kari Itkonen