Vesireppu-projekti käynnistyi

Keskiviikkoaamuna 4.10. klo 8.30 Haihunkoskella kokoontuivat Vesireppu-projektin tiimoilta Heidi Kontio ja Mika Soramäki Vanajavesikeskuksesta, Juha Kosonen ja Jukka Turunen. Paikalla myös freelancetoimittaja Heli Mustonen valokuvaaja puolisonsa kanssa, Heli kirjoittaa myöhemmin ilmestyvään Akaan Rotary-klubi liitelehteen jutun. Tuoksi aamuksi oli luvattu kovaa myrskyä ja vesisadetta, mutta ilma oli ennusteesta poiketen aivan loistava ja sopiva.

Heidi ja Mika olivat paikalle jo koonneet telttakatoksen. Kello 8.45 saapui ensimmäinen ryhmän Viialan Yhtenäiskoulun n. 20 3-luokan oppilasta opettajansa Anne Huopaisen johdolla. Anne on myös vastuuhenkilö koululla projektissa. Oppilaita tuli vuorotellen kolme ryhmää ja kaikille oli varattu 45 minuuttia toimintaan.

Heidi ja Mika tekevät tämänkaltaista työtä useiden erilaisten ryhmien kanssa. Heillä oli loistava ote pieniin koululaisiin. Lyhyiden alkupuheiden jälkeen päästiin itse hommiin. Jokainen oppilas sai ottaa vesinäytteen Haihunkoskesta tutkimusputkiloon. Pakko todeta, että tässä kohtaan Juhan ja Jukan apu tuli tarpeeseen, koska Haihunkosken rannat ovat haastavat nimenomaan näytteenoton tilanteessa. Niinpä J:t olivat hupuissa kiinni ettei sattunut molskahdusta veteen.

Putkiloihin sitten laitettiin tabletteja ja niitä piti ravistaa melko pitkän aikaa. Tämä tuntui oppilaista olevan erityisen hauskaa. Tablettien vaikutuksesta vesi värjääntyi. Oppilaille kerrottiin mitä näytteiden otoilla tutkittiin. Värjääntynyttä vettä verrattiin väriliuskoihin, joista oppilaat itse tekivät päätöksen. Nämä kirjattiin ylös, josta Vanajavesikeskus teki nettiin tulokset tulevien vuosien tulosten vertailua silmälläpitäen. Ohessa liite mistä voi asiaa tarkastella.

Oppilailta mahtavaa palautetta

Opettaja Anne Huopainen oli ottanut oppilailta kirjallista palautetta miten he olivat retken kokeneet. Anne Huopainen halusi oppilaiden luvalla lähettää meille muutamia. Palautetta tehdessään oppilaat eivät tienneet, että niitä lähetettäisiin myös meille eli palautteet olivat varmasti rehellisiä.

Mika Soramäen kiitokset klubillemme kirjallisesti: ”Suuret kiitokset teidän klubille tämän hienon formaatin mahdollistamisesta ja työstänne Suomen nuorison hyväksi!”

Alku ainakin näytti, että projektimme oli tarpeellinen ja onnistunut kaikkien osapuolten näkökulmasta.

Alkupuheita pitämässä vas. Mika Soramäki ja Heidi Kontio Vanajavesikeskuksesta.

Oppilaat jaettiin kahteen ryhmään. Heidi Kontion ryhmässä tutkittiin veden happipitoisuutta ja happamuutta.

Vesinäytteen otossa oli omat haasteensa. Kaikki sujui kuitenkin kommelluksitta.

Oppilaspalaute mukavaa luettavaa. Tässä yksi.