Erittäin runsaan ensilumen päivänä vieraamme oli tullut Helsingistä autoillen. Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula alusti viikkotapaamisen 30.10. keskustelun ympäristökatastrofista, fossiiliteollisen aikakauden päättymisestä ja Franciscus Assisilaisesta. Kontulan, ja aika monen muunkin mielestä – meidänkin, ilmastokatastrofi on tosiasia ja nyt on viimeiset hetket tehdä jotakin, jos nekään toimet enää vaikuttavat. Tilanne on osin hallitsematon. Ilmasto lämpenee, lajeja kuolee sukupuuttoon ja yhä suurempia osia maapallosta muuttuu asumiskelvottomiksi. Menossa on fossiiliteollisen aikakauden viimeiset ajat. Luonto iskee rajusti takaisin.

Kansanedustaja Kontula kertoo etsineensä kristillisestä teologiasta apua/ajatuksia ympäristökatastrofin torjuntaan. Paljon ei ole löytynyt, Paavikin on sanonut, että jotakin olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Munkki Franciscus Assisilaisen elämään ja ajatuksiin tutustuminen on ollut Kontulalle mielenkiintoinen löytö. ”Tee työtä ja rukoile.” Tämä rikkaan kauppiaan poika luopui kaikesta. Hän ja hänen seuraajansa eivät halunneet omistaa mitään. Jopa työn tekeminen rahaa vastaan oli aluksi kiellettyä, palkka kun likasi työn. Myös Franciscus Assisilaisen luontosuhde oli mielenkiintoinen. Hän saarnasi linnuille ja rukoili eläinten kanssa. Lajit ovat vertaisiamme ja ihminen omaa vain luonnon käyttöoikeuden.

Anna Kontulan mielestä kirkolla saattaisi olla mahdollisuus ilmastokatastrofin hillitsemisessä, jos se ymmärtäisi paikkansa. Politiikan mahdollisuuksiin Kontula ei usko.

Anna Kontula kertoi ostaneensa saaren Mallasvedeltä, jossa viettää vuodesta lähes puolet perheineen.

Esitys kiinnosti kuulijoita.

Kiitoksena vierailusta presidentti Juha luovutti arvatenkin Rotari-kuohujuomaa.