Viikkotapaamisessa maanantaina kävimme monenlaista keskustelua klubimme toiminnasta. Lopuksi Väisäsen Erkki kertasi Rotaryn jäsenyysasioiden perusteita.

• Toijalan Rotaryklubin kaupungille lahjoittama Arvo Ylpön muotokuva on siirretty vanhasta Terveyskeskuksesta uuden Hyvinvointikeskuksen toiseen kerrokseen. Käykää toteamassa asia, kun Hykessä poikkeatte.
  • Kummiklubimme Lempäälän Rotaryklubi juhli 50-vuotta lauantaina 01.10. Juhla järjestettiin Lempäälän Nuoriseuran talolla ja paikalla väkeä yli 70 hlöä. Olin juhlissa yhdessä Aulin kanssa ja pidin virallisen tervehdyspuheen Lempäälän kunnan ja piirikuvernöörin jälkeen. Ohessa pari kuvaa ja puheeni runko, johon höysteeksi hieman muutakin tuli sanottua.
  • Klubimme nuorisovaihto on ollut haastavaa ja ohjasimme meiltä vaihtoon halunneen Saima Kauton olemaan yhteydessä Lempäälän Rotaryklubiin. Lempäälässä nuorisovaihtoa organisoi akaalainen Juha Tuominen. He olivat perjantaina valinneet Saiman seuraavaksi vaihto-oppilaakseen – upea juttu! Kiittelin juhlassa vuolaasti Juhaa, he valitsivat parhaan lähtijän ja taustajoukon.

Lempäälän klubin 75 v-juhla järjestettiin Lempäälän Nuorisotalolla.

Akaan Rotaryklubin tervehdyspuhetta kummiklubillemme pitämässä presidentti Jukka.

Arvoisat rotarit, naiset ja herrat!

Minulla on ilo tuoda tähän juhlatilaisuuteen Akaan Rotaryklubin presidenttinä tervehdyksemme juhlivalle Lempäälän Rotaryklubille. 50-vuotta on pitkä aika. Yritin löytää siihen ajanjaksoon perspektiiviä. Se löytyikin omasta ja klubinne jäsenen Pekka Mäenpään elämästä. Ystävyytemme alkoi pieninä poikina Tampereen Härmälässä jo 60-luvun alussa. Tosin sen verran siitä aikaa kulunut etten tarkkaan muista tapasimmeko ensimmäisen kerran seurakunnan kerhossa vai partiossa ennen kansakoulua. Joka tapauksessa kansakoulun ja oppikoulun Tampereen klassillisessa lyseossa poljimme samaa tahtia. Rotary on sitten meitä myöhemmin jälleen yhdistänyt.

Akaan Rotaryklubi on perustettu vuonna 1948. Akaan Rotaryklubista kirjoitti historiikin ”Rattailla” jo edesmennyt Matti Panula-Ontto vuonna 1999. Luen nyt otteen historiikista, joka koskee klubinne perustamista:

”Erittäin merkittäväksi asiaksi on rotaryasteikolla luokiteltava toijalalaisten rotarien, erityisesti Ilppo Yrjölän osuus Lempäälän Rotaryklubin perustamiseen 1972, ja Toijalan Rotaryklubi onkin perustetun yksikön kummiklubi. Keväällä 1972 oli Toijalan klubissa päätetty, että ryhdyttäisiin puuhaamaan klubia Lempäälään. Ensin koottiin pienehkö ydinjoukko lempääläisiä , joka kokoontui pohjustamaan asioita.

Niinpä sitten 15.6.1972 lempääläiset pitivät perustavan kokouksensa, jossa olivat mukana past governor Armas Jokinen Turusta ja kummiklubin edustajina presidentti Ilppo Yrjölä ja varapresidentti Tapio Tammi. Charter-juhlansa klubi piti 31.8.1972. Lempäälän klubista puhuttaessa lienee paikallaan mainita, että jo 1950-luvulla paikkakunnalla oli ollut vireillä hanke klubin perustamiseksi. Ilmeisesti luokitteisiin ei kuitenkaan vielä tuolloin löytynyt riittävästi halukkaita mitat täyttäviä tulijoita.

Lempäälän Rotaryklubi osoittautui vuosien varrella erittäin aktiiviseksi ja hyvin toimivaksi yksiköksi kunnostautuen monellakin sektorilla. Niinpä esim. Polio Plus-ohjelman keräystuotto oli lempääläisillä jonain vuonna 1980-luvun lopulla piirin ylivoimaisesti suurin niin klubia kuin jäsentäkin kohti. Kummiklubinsa kanssa Lempäälän rotaryklubilla on jatkuvasti yhteistoimintaa ja yhteydenpitoa”

Näin siis kirjoitti Matti Panula-Ontto vuonna 1999, 23 vuotta sitten.  Hänen tekemiinsä havaintoihin klubinne aktiivisuudesta on helppo yhtyä tänäkin päivänä. Vaikka yhdistystoiminta ei enää ole sellaista kuin aiemmin, niin olette onnistuneet omassa tehtävässänne hienosti. Yhteistyö kummiklubin suuntaan on toiminut hienosti ainakin pääsiäis- ja joulukirkonmerkeissä. Toivon yhteistyön jatkuvan edelleen vähintään em. mainituin tavoin ja mahdollisia uusia avauksia löytäen.

Haluamme muistaa juhlivaa klubia muistoesineellä, joka valitettavasti on vielä Suomen Postin kuljetuksessa, mutta tulen luovuttamaan sen klubikokouksessanne myöhemmin. Emme voi emmekä halua määritellä miten tulette menettelemään tämän muistoesineen suhteen. Yksi vaihtoehto voisi olla, että presidentti Seppo Elomaa luovuttaisi juhlavuonna tämän muistoksi ansioituneelle klubin jäsenelle.

Näillä sanoilla vielä kerran onnittelut juhlivalle 50-vuotiaalle Lempäälän Rotaryklubille ja sen rotareille!