Lempäälä – kunta joka sanoo kyllä!

Kyllä. Innostuksella on tapana tarttua. Tämän huomasimme Akaan Rotaryklubissa konkreettisesti maanantaina 11.9. vieraillessamme Lempäälän kunnassa. Kunnanjohtaja Heidi Rämön jämpti, valovoimainen ja eteenpäin nostava esitys sai meidät miettimään: noinkin voi asioita tehdä. Lempäälä on onnistunut monessa, eikä kunnanjohtaja tietenkään epäonnistumisia vierailleen missään luettele. Taloudellisesti vahvaa Lempäälää vie voimakkaasti eteenpäin kuuluminen Tampereen seutukuntaan, jossa se näkee paikkansa tavoitteellisena toimijana.

Kyllä. Lempäälä visioi itsensä kunnaksi, joka sanoo Kyllä. Valtuuston hyväksymän strategian mukaan KYLLÄ tarkoittaa mm. 1)asennetta ja aktiivisuutta, 2)kestävää kasvua ja viihtyisyyttä, 3)yhdessä tekemistä Suomen suurimmassa kyläyhteisössä, 4)positiivisen kautta toimimista.

Kyllä. Lempäälä myllää kuntakeskuksensa täysin uusiksi – työ on hyvin liikkeellä. Kuntakeskuksessa alkaa kahden kerrostalon rakentaminen vielä tänä syksynä. Ideaparkin alle valmistuu uimahalli/kylpylä syyslomaksi 2023. Kunta järjestää uudenlaiset Asuntomessut 10.7.-9.8.2026. Lempäälä haluaa hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä.

Kyllä. Lempäälä haluaa asukkaikseen hyvin koulutettuja lapsiperheitä. Kunnassa syntyy enemmän lapsia kuin vanhuksia kuolee. Tällä hetkellä kunnassa on 25 000 asukasta ja asukasluku kasvaa muutamalla sadalla vuosittain. Kunnan toimintakulut ovat 84 miljoonaa, vuosikate +17,7 miljoonaa ja taseen ylijäämä +2.9 miljoonaa. Hyvätuloisia ja hyvin voivia asukkaitaan kunta verottaa 7,86 prosentin verran. Kunnassa on yrityksiä 1844, joista vain muutama on ns. suuryritys. Työttömyysprosentti on 6,9.

Kyllä. Kunnanjohtaja Heidi Rämö on johtanut Lempäälää nyt seitsemän vuotta. Ottaessaan viran vastaan, hänelle sanottiin hyvin selkeästi: täällä on 50 vuotta mietitty, mitä kuntakeskukselle tehdään, nyt on aika toimia. Kunnanjohtaja sai tehtävän, jota hän on muiden töidensä ohella vienyt määrätietoisesti eteenpäin. Maamerkiksi on nyt valmistunut Lempäälä-talo, jossa kunnanviraston lisäksi sijaitsee kirjasto on kunnan yhteistyökumppaneiden ja seurakunnan tiloja. Niille, jotka epäilevät Lempäälän olevan vain kuntakeskus ja Ideapark, kunnanjohtaja kertoo, että kunnassa toimii viisi kyläkoulua omaleimaisten kylien keskuksina.