Järjestyksessä jo 15. puhetaitokilpailu kisattiin Opinlakeus-messujen yhteydessä torstaina 17.1.2018 Seinäjoki Areenalla.

Jo alkukarsinnoista lähtien tiukka ja tasainen kisa vain tihentyi finaalissa, ja kilpailun voittajan valinta oli tuomaristolle vaativa tehtävä. Ensimmäisen palkinnon voitti Fiia Isoaho Kurikan lukiosta. Toiseksi sijoittui Roosa Haapamäki Alavudelta ja kolmanneksi Neea Rintala Kauhavalta. Viidenneksi sijoittui Salla Maijala Alavudelta. Neljänneksi sijoittunut kurikkalainen Kaapo Havuluoto voitti Etelä-Pohjanmaan nuorisovaltuuston suosikkipuhujan kunniakirjan.

Puhetaitokilpailun järjestävät Seinäjoen rotaryklubit eteläpohjalaisten lukioiden ja ammattioppilaitosten oppilaille.

Puhetaitokilpailun voittajakolmikko Roosa Haapamäki(2.palkinto), Fiia Isoaho (1. palkinto) sekä Neea Rintala (3.palkinto)

Ilon kautta

Tuomariston puheenjohtaja Iina Åman Lakeuden Rotaryklubista toteaa, että hyvä puheviestintä lähtee aitoudesta ja kohtaamisesta: siitä, että puhuja on oma itsensä ja ottaa toiset huomioon.

– Onnistuneessa puheessa yhdistyvät selkeä tavoite ja puheen kohdentaminen yleisölle. Hyvässä puheessa on riittävästi sisältöä, ja se on rakenteeltaan ymmärrettävä kokonaisuus. Onnistuneessa esityksessä myös kehonkieli ja äänenkäyttö tukevat luontevasti puhetta.

Etukäteen valmistellun, vaikuttamaan pyrkivän puheen aihe oli
ILON KAUTTA: Millaisen Etelä-Pohjanmaan haluat rakentaa?

Finaaliin valitut kilpailijat saivat tehtäväkseen kansainvälisen Rotaryn tämän vuoden teemaa myötäilevän OLE INNOSTAJA -tilannepuheen. Kilpailijat valitsivat omasta semifinaalipuheestaan jonkin konkreettisen asian, johon heidän piti innostaa yleisö mukaan toimimaan.

Koti siellä missä helavyö

– Kilpailijat olivat valmistelleen puheensa etukäteen ajatuksella ja kekseliäästi. Nuorilla oli myös punnittua ja ajankohtaista asiaa. He toivoivat Etelä-Pohjanmaasta hyväksyvien ja avarakatseisten, omiin vahvuuksiinsa luottavien ihmisten maakuntaa, joka tarjoaisi nykyistä enemmän koulutus- ja työllistymismahdollisuuksia. Esillä oli myös ajatus siitä, että turvalliseen kotimaakuntaan voisi moni mielellään palata maailmalta tekemään työtä ja kasvattamaan lapsia, Iina Åman summaa.

– Yksi kilpailija peilasi korkeakouluideaansa maakuntastrategiaan, toinen ehdotti nuorten osallisuuden turvaamiseksi harrasteseteleitä, ja useat tunnustivat kotiseututunteen merkityksen. Kauhavalainen Neea Rintala hersytteli, että ”Koto on siellä missä helavyö on”. Uskon, että omaa puhujasuosikkiaan valitsemassa olleet Etelä-Pohjanmaan nuorisovaltuuston edustajat kuuntelivat näitä ajatuksia tarkalla korvalla, Åman toteaa.

Tänä vuonna puhetaitokilpailussa oli kilpailijoita neljästä maakunnan lukiosta. Nuorten tärkeät kannustajat löytyvät kodin lisäksi koulusta. Monet opettajat tekevät arvokasta työtä sen eteen, että heidän oppilaansa voivat kehittää viestintätaitojaan ja menestyä sekä sosiaalisissa tilanteissa että työelämässä.

Nuorisovaltuustoa edustivat

valtuuston puheenjohtaja Henna Pitkäkangas (Alajärvi) ja
ensimmäinen varapuheenjohtaja Viivi Piri (Kauhava)

Kilpailun tuomariston kokoonpano

Iina Åman, Lakeuden Rotaryklubi, Rotarypiiri 1380:n viestinnästä vastaava
Hannu Juutti, Törnävän Rotaryklubi
Kulttuurituotannon lehtori Johanna Ikola, Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Toimittaja Elina Niemistö, Yle Pohjanmaa
äidinkielen lehtori emerita, kulttuurivaikuttaja Irma Nieminen
Teatteri-ilmaisun ohjaaja Venla Korja
Hallintotieteitä Vaasassa opiskeleva Riku Hirsimäki. Riku on itsekin osallistunut aiemmin puhetaitokilpailuun Kurikan lukiosta.

Lue lisää Ylen uutisista!