Klubin perustaminen

1980-luvun alussa Seinäjoella oli vain kaksi rotaryklubia, Seinäjoen klubi (perustettu 6.5.1947) ja Törnävän klubi (perustettu 7.2.1962).

1981 Seinäjoen klubit velvoitettiin perustamaan työryhmä kartoittamaan kolmannen klubin perustamista Seinäjoelle. Työryhmä tuli tutkimuksissaan siihen tulokseen, että kaupunkimme kasvavana maakuntakeskuksena tarvitsee myös lounasaikana kokoontuvan klubin. Silloin rotarien palveluperiaatteen mukaisesti pystymme palvelemaan parhaiten myös täällä vierailevia rotariveljiä.

Tehdyn tiedustelun perusteella uuteen klubiin halusi liittyä viisi Seinäjoen ja yhdeksän Törnävän Rotaryklubin veljeä. Arto Esala nimettiin 19.1.1982 perustettavan klubin hallituksen kokoonkutsujaksi. Perustajajäseniä klubille kertyi 22, joista 14 oli silloisia rotareja, 2 entisiä ja 6 uutta veljeä.

Lakeuden Rotaryklubin perustava kokous pidettiin 21.6.1982 hotelliravintola Cumuluksessa. Kokouksen avasi piirigovernorin nimeämä erikoisedustaja, kummiklubi Törnävän presidentti Heikki Tuomikoski. Kokouksen puheenjohtajana toimi governor Yrjö Liimatainen ja saapuvilla oli 18 uuden klubin jäsentä.

Klubi aloitti säännölliset viikkokokouksensa 5.7.1982 heinäkuun ensimmäisenä maanantaina klo 11.30.

Klubin perustajajäseniä oli siis 22, ja heistä on vielä mukana muutamia veljiä.

Klubimme jäsenmäärä on ollut pitkään noin 30-40.Naisjäseniä klubiimme on liittynyt viime vuosien aikana. Tähänastisen toiminnan aikana klubissamme on ollut yhteensä  yli 100 jäsentä.

Rotarin tunnetuimman huomionosoituksen Paul Harris Felow – tunnuksen (”tuhannen taalan tunnustus”) on kauttamme saanut yhteensä 14 veljeämme ja sisartamme sekä yksi ulkopuolinen henkilö.

Vuosi 2020 on merkittävä muutoksen vuosi klubimme historiassa. Klubi vaihtoi nimensä virallisesti Seinäjoki Lakeus Rotaryklubi -nimeksi helmikuussa 2020. Lisäksi klubi toimitti piirikuvernööri Arja Rantaselle tiedon päätöksestä, jonka mukaan klubi siirtyy lakkautettavan piirin 1380 ja piirin 1400 yhdistyessä uuteen, perudtettuun piiriin 1385 kauden päätyttyä ja uuden rotaryvuoden alkaessa 1.7.2020.

Viikkokokoukset

Keskeisin toiminnan muoto on ollut luonnollisesti viikoittaiset kokoukset ja niiden yhteydessä jäsenten ja vierailijoiden pitämät mielenkiintoiset esitelmät, pääasiassa ajankohtaisista ammatillisista asioista.

Klubin kokouspaikat ovat olleet Cumulus, Hotelli Seurahuone sekä 1990 – kevät 2013 Hotelli Lakeus. Syksyllä 2013 siirryimme kokoustamaan Hotelli-ravintola Almaan, jossa kokoontuu kaupunkimme toinen rotaryklubi.

Liikunta ja urheilu

Klubimme on Rotarylentopallon SM-kisojen perustaja. Ensimmäiset SM-kisat järjestimme syksyllä 1983, ja sen jälkeen SM-kisoja on järjestetty joka vuosi. Lentopalloharjoituksia on pidetty viikoittain yhdessä Seinäjoen toisen klubin kanssa.

Nuorisovaihto

Nuorisovaihto on yksi tärkeimmistä toimintamuodoistamme. Klubimme on lähettänyt opiskelijoita nuorisovaihtoon vuosittain, vain muutamaa poikkeusvuotta lukuun ottamatta. Ylivoimaisesti suosituin vaihtomaa on ollut USA. Vastaavasti klubimme on vastaanottanut nuorisovaihto-oppilaita lähes joka vuosi, parhaimpina kaksi kerralla. Opiskelijoita on saapunut useista maista. Vuosivaihdossa olleiden opiskelijoiden lisäksi meillä on ollut kesäleiriläisiä mm. Turkista ja Euroopan eri maista.

Avustukset

Paul Harris Fellow – eli PHF-arvot (14 kpl) osoittavat, että klubimme on Rotarysäätiön kautta lahjoittanut 14.000 dollaria kansainvälisiin kohteisiin. Rahamme ovat menneet lähinnä Polio Plus-keräykseen, jonka tavoitteena on poistaa polio maailmasta.

Yhteistoiminta Seinäjoen toisen klubin kanssa

Olemme järjestäneet perinteisesti Seinäjoen ja Törnävän klubien kanssa vuosittain helmi-maaliskuussa liikuntatapahtumanlentopalloilun, ulkoilun, uinnin ja saunomisen merkeissä.

Itsenäisyyspäivän seppeleenlasku Marsalkka Mannerheimin patsaalle ja sen jälkeen yhteinen kahvihetki puheineen seurakuntakeskuksessa luo juhlapäivään tunnelmaa.

Klubeilla on myös yhteinen joulupäivällinen ohjelmineen seurakuntakeskuksessa.

Toisinaan olemme järjestäneet konserttitapahtumia Lakeuden Ristissä.

Tavataan klubilounaalla!

Lounasklubin tarpeellisuudesta ovat vakuuttuneet paitsi omat myös monet vierailevat rotariveljet ja -sisaret. Olemme voineet tarjota monille rotareille mahdollisuuden toteuttaa kiireisen työnsä lomassa klubimme perustajien viitoittamia veljeyden ja palvelualttiuden periaatteita.

Lyhennelmä Osmo Mäntymäen tekstistä