Yhteiset projektit

Kaikki maailman rotarit tekevät merkittävää työtä polion hävittämiseksi

Rotarit keräävät varoja Rotaryn kansainväliselle PolioPlus-ohjelmalle. Bill ja Melinda Gatesin säätiö puolestaan lahjoittaa ohjelmalle rotareiden lahjoitussummaa vastaavan summan kaksinkertaisena.

Taistelu poliota vastaan jatkuu

Vielä vuonna 1985 joka päivä noin 1000 ihmistä halvaantui polion sairastuttamana. Polioon sairastui vuosittain yli 350 000 uhria kaikkiaan 125 maassa. Jäljellä on vielä kolme maata, joista poliota ei ole saatu poistettua: Afganistan, Nigeria ja Pakistan.

Viimeiset poliotapaukset on todettu Afganistanissa ja Pakistanissa.

Suomessa elää edelleen arviolta 4 000 – 6 000 polion sairastanutta. Viimeisin epidemia meillä tavattiin vuosina 1984–1985, jolloin Suomessa ryhdyttiin koko kansan kattaviin rokotuksiin. Monet muistavat vieläkin nämä sokeripalarokotukset.

Rotary-järjestö on tehnyt yli 35 vuotta omistautunutta ja tuloksellista työtä polion hävittämiseksi. Rotary aloitti PolioPlus-ohjelman vuonna 1985. Se oli ensimmäinen aloite lasten massarokottamiseksi poliota vastaan koko maailmassa.

Rotary on kerännyt ja lahjoittanut kaikkiaan 1,8 miljardia dollaria ja lukemattomia vapaaehtoistyötunteja taatakseen immuniteetin poliota vastaan yhteensä 2,5 miljardille lapselle 122 maassa. Rotaryn kannustamana monien maiden hallitukset ovat osallistuneet polion vastaiseen työhön 7,2 miljardilla dollarilla.

Rotary kerää PolioPlus-ohjelmalle 50 miljoonaa dollaria vuodessa. Bill & Melinda Gatesin säätiö on tukenut kampanjaa lahjoittamalla Rotaryn keräämän summan kaksinkertaisena, eli 100 miljoonaa dollaria vuodessa. Näillä varoilla tuetaan operatiivista toimintaa, terveydenhuollon henkilöstöä, laboratoriolaitteidenhankkimista sekä opetusmateriaalia terveydenhuollon työntekijöille ja vanhemmille.

Poliosta ei parane, mutta sitä vastaan voi rokottaa

Poliomyeliitti (polio) on viruksen aiheuttama halvaannuttava ja jopa kuolemaan johtava infektiosairaus, johon ei ole lääkettä, mutta joka voidaan tehokkaasti ehkäistä rokotuksin. Polio voi tarttua missä iässä tahansa, mutta se vaikuttaa pääasiassa alle viisivuotiaisiin lapsiin.

Viimeisten muutamien jäljellä olevien tartuntojen estäminen on erittäin vaikeaa. Poliota esiintyy maissa, jotka ovat sodan tai konfliktien kourissa, niissä on huono julkinen infrastuktuuri ja paljon erilaisia kulttuurillisia esteitä. Mutta kunnes sitkeä poliovirus on kokonaan kukistettu, aivan jokaisessa maassa on riski sairastua.

Enemmän tietoa poliosta ja Rotarysta löydät sivuilta
www.endpolio.org ja www.rotary.fi sekä www.polioliitto.com

Kokoontumistiedot

Paikka:
Hotelli Ravintola Alma
Ruukintie 4
60100 Seinäjoki

Aika:
Tiistaisin klubipäivällinen klo 17.30 alkaen.
Klubikokous klo 18-19.

Aikataulumuutokset ovat mahdollisia.