Kartta latautuu...

20.02.2024

Tapahtumapaikka
Rovaniemen lentoasema

Rovaniemen Rotaryklubi ja Santa Claus Rotaryklubi kokoontuivat Rovaniemen lennonjohdon tiloissa yhteiseen viikkokokoukseen kuulemaan miten lennonjohtotoimintaa operoidaan alueellamme.
Fintrafficin lennonvarmistuksen Verkoston johtaja Tapio Nurmela toivotti Rotarit tervetulleeksi ja avasi tilaisuuden.
Lennonjohdon päällikkö Suvi Niinimäki kertoi mielenkiintoisia faktoja Rovaniemen lentokentän toiminnasta ja lennonjohtajan työstä. Rovaniemen lentokenttä on kolmanneksi vilkkain matkustuslentojen lentokenttä Suomessa.
Rovaniemen lentokenttä on Ilmavoimien ja nyttemmin myös NATO-kenttä.
Joulukuun 2023 aikaan Rovaniemeltä oli suorat kahdensuuntaiset yhteydet 24 eri kaupunkiin Euroopassa.
Joulukuussa 2023 Rovaniemellä kävi reitti ja charter lentojen lisäksi 81 yksityislentoa.
Rovaniemen ja Lapin matkailualueen kasvava vetovoima näkyy lentokentän toiminnan vilkastumisena.
Lentokentän toimintoja kehitetään edelleen jotta voidaan vastata matkailijoiden määrän kasvun tarpeisiin.
Tietopaketin jälkeen pääsimme vierailulle lennonjohdon torniin, jossa käytiin läpi lennonjohdon toimintaa nousujen ja laskujen aikana sekä kuultiin, että lennonjohto pysyy toimintakykyisenä tilanteessa kuin tilanteessa 24/7.
Keskustelu ja kysymykset lennonjohdon toiminnasta etenivät vilkkaasti koko mielenkiintoisen vierailun ajan.
Kiitos paljon Suvi Niinimäki ja Tapio Nurmela vierailumme hienoista järjestelyistä.
Tapio Nurmela 20.2.2024

Suvi Niinimäki 20.2.2024