Ilo esitellä

Laitumen Pallo – Aktiivista toimintaa

Olemme saaneet olla tukemassa Laitumen Pallon 2013 perustettua toimintaa. Tämä paikallinen urheiluseura on hieno esimerkki siitä, kuinka paikalliseen nuorisotyöhön jokainen voi vaikuttaa. Seura on muutaman paikallisen ihmisen yhteinen projekti, joka on saanut mukaansa monia paikallisia toimijoita. He tarjoavat harrastusmahdollisuuksia, mm. jalka-, pesä- ja lentopallossa.

Viikottaisen seuratoiminnan lisäksi he järjestävät tapahtumia, kuten PunkaRun -extreme juoksutapahtuma, PunkaFest -festivaali ja LiveLavis & LaPaFest.

12.8.2016 seura järjesti PunkaFest -Festivaalin, jossa esiintyi JVG, Arttu Viskari ja Gravity Waves. Tämä oli merkittävä ponnistus paikallisesta näkökulmasta. Mekin saimme olla mukana tässä projektissa taloudellisesti ja järjestelytyöhön osallistuen. Tämän projektin erityinen piirre oli vastaanottokeskuksen asukkaiden ja paikallisten tuominen yhteen samaan toimintaan. Vastaanottokeskuksen asukkaista halukkaat saivat osallistua kanssamme aitojen pystytykseen saaden siitä palkkioksi  liput festivaaleille. Festivaalit olivat kaiken kaikkiaan menestys ja merkittävä tapahtuma paikallisesti.

16.6.2018 seura järjesti PunkaRun -extreme juoksutapahtuman Punkalaitumen hiihtokeskus Porttikalliolla. Juoksutapahtuma oli kaikille maksuton. Tapahtuman päätteeksi paikalla esiintyi

28.9.2018 LiveLavis & LaPaFest liikutti paikallisia ensin LiveLaviksen muodossa, jossa esiintyi Neljän Suora. Illalla LaPaFest tanssitti väkeä Neljän Suoran ja Kake Randelinin viihdyttämänä.

Kaikkien aikojen maatalousnäyttely

Punkalaitumen museo- ja kotiseutuyhdistys ry. omistaa ja ylläpitää yli 30 rakennuksen 8 hehtaarin museoalueen. Museo tunnetaan nimellä Talonpoikaismuseo Yli-Kirra, mistä myös Mauri Kunnas on hakenut inspiraatiota Koiramäen talossa -kirjan kuvitukseen. Yhdistys on aktiivinen paikallinen toimija. Museoalueen ja rakennusten ylläpito hoidetaan pääasiassa talkoovoimin. Talkoita järjestetään kesä aikaan joka viikko tiistai-iltaisin 18:00. Yhdistys tekee merkittävää kulttuurityötä jakaen tietoa vanhoista rakennustavoista uusille sukupolville. Museon pääalue kuvastaa 1800-lukua.  Alue muodostuu umpipiharakennuksista sekä muista talousrakennuksista esineistöineen. Tämän lisäksi alueelta löytyy riistanpyyntialue, mäkitupa, koulumuseo sekä kattava kokoelma esineistöä traktorikaudelta (1920-1950-luvuilta).

Museo on palveluiltaan kattava. Se on avoinna kesäisin tiistaista sunnuntaihin. Museon kahvila ja pitokeittiö työllistävät vakituisen emännän lisäksi kaksi kesätyöntekijää sekä talkoolaisia. Siellä voi järjestää juhlia, varata savusaunan tai tulla muuten vaan nauttimaan ympäristön luomasta kiireettömästä hengestä. Isommat ryhmät voivat tulla opastetulle kierrokselle ja ruokailemaan. Yksin/pienessä ryhmässä voi tutustumaan entisaikojen elämänmenoon ja ruokailemaan joko opastetusti tai omatoimisesti.

Yhdistys järjestää vuosittain heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Kaikkien aikojen maatalousnäyttelyn. Näyttely on kaksipäiväinen, jonka mahdollistaa suuri 200 hengen talkooväki. Tapahtumassa vierailee vuosittain 2500-3500 henkeä. Viikonlopun aikana on mahdollisuus nähdä paljon työnäytöksiä langan kehräämisestä tervan polttoon asti. 1800 -luvun elämän lisäksi on näytöksiä 1920-60 -lukujen koneilla ja välineillä. Talkooväki on pukeutunut ajan henkeen pussihousuihin ja essuhameisiin. Näyttelyssä vierailuun kannattaa varata koko päivä aikaa, koska nähtävää on erittäin paljon.

Myös Punkalaitumen Rotaryklubi on omalta osaltaan mahdollistamassa Kaikkien aikojen maatalousnäyttelyn toteutumista. Olemme jo useiden vuosien ajan huolehtineet parkkipaikoilla paikottamisen sujuvan toiminnan.

Kokoontumistiedot

Paikka: