Ensto kolmannessa sukupolvessa

Teksti ja kuvat: Maarit Gabrielsson

Porvoon Läntinen – Borgå Västra Rotaryklubilla oli tilaisuus vierailla Porvoossa, sähköalan yrityksessä Enstossa.

Tehtaan johtaja, (DI) Sami Soiramo esitteli yrityksen toimintaa Suomessa ja maailmalla. Hän sanoi yhtiön tavoitteena olevan tuoda parempaa elämää sähköllä ja sitä kautta kestävämpää huomista.

Ensto suunnittelee ja tarjoaa sähköistysratkaisuja, jotka tekevät älykkäistä sähköverkoista, rakennuksista ja liikenteestä entistä turvallisempia, toimivampia, luotettavampia ja tehokkaampia.

Kansainvälinen teknologia- ja perheyritys perustettiin vuonna 1958. Tänä päivänä Ensto työllistää 1 400 ammattilaista Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa.

Yritys on perheyritys. Mukana on nyt kolmas sukupolvi. Enston liikevaihto oli 266 miljoonaa euroa vuonna 2018.

Vierailulla olivat mukana myös klubin kaksi vaihto-oppilasta. Keskellä tehtaanjohtaja Sami Soiramo.

Perheyrityksen kolmannen sukupolven edustaja Lari Raitavuo kertoi omistussuhteista.

Robotiikka on tätä päivää myös Enstossa.