Käätyjen vaihto 9.6.2021

Porvoon Läntisellä – Borgå Västra Rotaryklubilla vaihtuu vetovastuu, kun Päivi Kippo-Edlundin presidenttikausi päättyy 30.6.2021 ja uutena presidenttinä aloittaa 1.7.2021 Minna Söderholm.

Käätyjen vaihto tapahtui uudessa Runo hotellissa Vanhassa Porvoossa.

Päivi Kippo-Edlund kiitti kuluneesta erilaisesta Rotary-kaudesta sekä hallituksen jäseniä että myös itse kutakin klubin jäsentä.

-Joustavuutta ja muuntautumiskykyä on löytynyt. Kaikkien aikojen ensimmäinen jäsenkysely sai hyvän vastaanoton ja hallitus sai paljon toimintaideoita ja palautetta. Positiivista on ollut mm. se, että vuoden aikana on tehty kunnon digiharppaus, kun jokaviikkoiset kokoukset on järjestetty Teams-kokouksina ja se että jäsenmäärä on lähtenyt kasvuun.

-Projektit ovat edenneet ja etenkin Itämeri kiittää -projektin toiminta on ollut aktiivista sinileväseurantoineen ja Siisti Biitsi-talkoineen.

Tuleva presidentti Minna Söderholm sanoi, että uusi kausi lisää onnellisuutta, merkityksellisyyttä ja alentaa verenpainetta! Mitä ihmettä? Tutkimusten mukaan todellakin vapaaehtoisen hyväntekeväisyyden lisää kaikkea tätä ja vieläkin enemmän, uskallamme vaan heittäytyä yhteiseen tekemiseen. Yhdessä voimme paremmin.

-Tulevalla kaudella lisäämme näkyvyyttämme ja houkuttelevuutta, mutta ennen kaikkea lisäämme yhteenkuuluvuutta, tutustumme tarkemmin juuriimme ja toisiimme, koko organisaatioon, Rotaryyn ja sen perusajatukseen.

Söderholm lisää, että kokouksiin otetaan askeleen kansainvälisyyttä yhteistyöklubiemme kautta. Saatamme jopa kokkailla yhdessä Italia tunnelmissa.

-Lisäksi pidämme huolta siitä, että punainen lanka toiminnassamme säilyy, unohtamatta sitä elämänlankaa, joka meidän klubilaisten välillä kieppuu kokouksissa ja kaikissa yhteyksissämme.

-Nuoret ovat tärkeitä, heistä pidämme huolta. Projektit nuorten tukemiseksi etenevät ja kirkastuvat, turvakodin toiminnassa takaamme, että lapsilla on turvallista. Nuoret näkyvät myös mentorointikohteissamme RYLA toiminnassa ja ehkäpä jos hyvin käy, saamme aikaan siemenen Rotaract klubin perustamiseen. Meillä Porvoossa aktiivisia nuoria riittää.

Söderholm painotti, että ympäristö on tärkeää meille kaikille ja pidämme huolta, että Itämeri hanke jatkuu menestyksekkäällä tavalla.

-Syksy alkaakin hienosti elokuussa Itämeritilaisuudella Sondbyssä, johon kutsun kaikki joukolla mukaan. Ja tämän jälkeen kävellään nuoren hyväksi.

-Näemme virtuaalisesti ja livenä, paikka varmistuu, mutta oikea löytyy.

Teksti: Maarit Gabrielsson

Kuvat: Calle Edlund

Illan aikana nautittiin keittiömestari Erik Tornbergin loihtima maittava ilmastoystävällinen menu:

kylmä ruoka:

Runon artesaani hapanjuurileipää ja voita

-Ahlbergin-puutarhan romaine salaattia, rapeita kasviksia ja raparperivinaigrette

-parsaa, pikkelöityä punasipulia, kananmunaa ja ruskistettua voita

-sillikaviaaria ja saaristolaisleipää

lämmin ruoka:

-haudutettua siikaa, kapriksia, piparjuurta ja graavattua keltuaista

-suomalaisia perunoita tillivoissa

beurre blanc- kastike