Kansainvälinen vierailu Silakkasoudussa

Porvoo Läntinen rotariklubi sai toteuttaa yhtä rotareiden perusarvoista, kansainvälisyyttä, isännöimällä Silakkasoutuviikonloppuna vieraita Italiasta RC Porto san Giorgiosta sekä Saksasta, RC Dillenburgista, klubimme ystävyysklubeista.

Meidän ystävyysklubilaisemme halusivat toteuttaa Twin-klubin tavoitteita ja osallistua projektiimme Itämeren hyväksi samalla, kun toteutimme toista tavoitetta- yhteistä tutustumista toistemme kulttuuriin sekä jäseniin.

RC Proto san Giorgion edustajat, 15 henkilöä osallistuivat myös kuvernöörimme vierailuun klubissamme. Eipä ole tainnut klubin historiassa, jos myöskään kuvernöörivierailujen historiassakaan, niin äänekästä ja nauravaa tilaisuutta olla.

Kuvernöörillemme Ritva Semille luovutettiin myös Italian piirin 2090 kuvernöörin terveisenä hänen oma viirinsäi!

RC Dillenburgista 7 rotaria saapuivat vasta lauantaina, joten he eivät ehtineet klubimme kokoukseen, mutta pidimme vapaamuotoisen ystävyysillan lauantaina heidän kanssaan.

Sitten sunnuntaina olikin vuorossa jo itse Silakkasoutu

Italialaiset vieraamme yhdistävät voimansa toisen italiaisen klubin, Morimondo Abbazian RC Finlandia Hallin ystävyysklubin jäsenten kanssa ja saivat kokonaan oman veneen Italian väreihin.

Soudussa oli alkuun hieman tottumishankaluuksia, toiset veneet olivat kovin lähellä ja kaislikkokin kutsui, mutta pian rytmi löytyi ja iloisen laulun myötä vene etene vauhdilla kohti Katajanokkaa ja Kauppatoria.

Saksalaiset ystävämme Dillenburgin klubista soutivat omiemme joukossa, siinä ei paljoa harjoitusta tarvittu, soutu tuntui olevan jo tuttua. Maistuvalla Silakkalounaalla yhdessä pohdittiin EU:N mahdollista vaikutusta seuraavan vuoden Silakkasoutuun ja – lounaaseen

Tunnelma, upeat iloiset ja energiset rotarit,  keskustelut ja soudun riemu – kaikki jäävät hienosti mieleen.Mutta ehkä tärkeimpänä näistä vierailuista minulle nousee se, että molemmat klubit lähtivät kotiin tuliaisinaan ajatus siitä, mitä heidän klubinsa voisivat tehdä vesiensuojelun eteen.

Pisarat tekevät puron, purot tekevät joen, joet vesistön-  myös näiden ystävyystapaamisten kautta voimme saada aikaan paljon, aivan kuten BASRANinkin kautta.Viisasta sanontaa lainaten. Jos haluat mennä nopeasti , mene yksin, mutta jos haluat päästä pitkälle, mene yhdessä!