Koronatesti-innovaatiota

Maarit Gabrielsson

m

Klubikokouksessa rotary-veli Pauli Tarna kertoi tutkijoiden kehittämästä koronan pikatestausmenetelmästä, jonka on kehittänyt tamperelainen Deep Sensing Algorithms(DSA) yhtiö.

Laitteen testisarjoja on jo valmistettu turkulaisessa terveysteknologian alan sopimusvalmistajan tehtaalla.

Ideana on, että parin minuutin välein pystytään ottamaan puhallustesti.

Muutama puhallus kädessä olevaan testeriin niin laitteen nanosensorit tunnistavat ihmisen hengitysilman ominaisuudet. Puhelimen sovelluksen kautta mittaustiedot siirtyvät pilvipalveluun, joka antaa muutamassa sekunnissa tiedon onko testattavalla koronatartunta vai ei.

Tulos perustuu siihen, että hengitysilman tietyt biomarkkerit ovat tyypillisiä koronaviruksen aiheuttamille muutoksille kehossa. Uloshengityksessä ne purkautuvat keuhkoista ilmaan ja laitteen nanosensorit mittaavat eri pitoisuudet.

Laite välittää mittaustuloksen puhelimen välityksellä palvelimelle, joka vertaa tulosta koronapotilailta saatuihin tuloksiin.

Näytteenottoaika on keskimäärin 15 sekuntia ja näytteen tulkinta on noin kolme sekuntia.

Koska puhallustesti antaa nopeasti tiedon, se soveltuu esimerkiksi rajavalvontaan ja lentokentille.

Pauli Tarna pääsee myymään tuota laitetta, kun se on valmis tuotavaksi markkinoille!