Teksti ja kuvat Maarit Gabrielsson

Kauden toisessa klubikokouksessa 22.8. nuorisovaihtoprojektin vastaava Vesa Heimonen esitteli Porvoon Läntisen – Borgå Västra Rotaryklubin uudet vaihto-oppilaat ”Patty”  WU, (18 v.) Taiwanista (Pei-Ting) ja Hector Gomez (16 v.) Meksikosta (Rañal).

Heimonen kertoi vaihto-oppilaamme Juulin terveiset Meksikosta, jossa hän ollut kuukauden päivät. Hän on jo hyvin kotiutunut Meksikoon. Juulin blogia voi lukea instagramista nimellä mytacotrip.

Toinen vaihto-oppilas Aino on ollut vasta reilun viikon päivät Taiwanissa, joten hänestäkin tullaan kuulemaan lisää jatkossa.

Myös muutaman vuoden takaiselta saksalaiselta vaihto-oppilaaltamme Gabriel von Dehniltä tuli terveisiä. Hän kävi kesällä Ruotsissa ja Norjassa, mutta aikataulu ei sallinut tänä vuonna Suomeen vierailua.

Itämeri-foorumin puheenjohtaja Päivi Kippo-Edlund kertoi  Itämeriprojektista, jota hän on vetänyt toista kautta. Projektiin kuuluu 10 klubia, jotka ovat kiinnostuneita lähivesialueiden suojelusta.

Kippo-Edlund on tehnyt klubivierailuja ja tulee tekemään niitä jatkossakin – ulkomaillekin.

-Olen menossa myös Tukholmaan yhden paikallisen klubin vieraaksi puhumaan mahdollisesta Itämeri-yhteistyöstä.

Kesäkuussa Suomen Rotaryt oli Hampurissa rotareiden maailmankonventionissa, jossa Suomen Itämeri-projektia esiteltiin ja kerrottiin rotareiden Itämerisuojelun ensi askeleista Suomessa.

-Valitsimme piiristä 1420 Porvoon läntinen – Borgå Västra rotaryklubin Itämeri kiittää – Östersjön tackar- hankkeen, Hyvinkään rotaryklubin Vantaanjoen latvavesien kunnostusprojektin ja useiden klubien vesistönsuojelureppujen avulla kouluissa toteuttamia ympäristökasvatustyöhankkeita sekä seitsemän klubin vuosittain järjestämän Silakkasoudun.

Itämeri-tietoutta esiteltiin esitteiden ja Power Point -esityksen avulla ja järjestettiin myös Silakkasoudun hengessä soututapahtuma.

-Standilla kerättiin Itämeren suojelusta kiinnostuneiden nimiä. Niitä tuli puolitoistasataa.

Lisää Itämeriprojektin esittelystä Hampurissa seuraavassa Rotary Norden lehdessä ja rotareiden www.facebook.com/rotarybalticsea -sivustolla.

Klubi-illan aikana presidentti Harri Koponen ojensi Silakkasoutu -projektiin ansiokkaasti osallistuneille Aira Wollstenille ja Risto Anttoselle piirin myöntämät kunniakirjat.