Hybridivaikuttaminen vallan väline

Borgå – Porvoon rotaryklubi oli kutsunut Helsingissä sijaitsevan Euroopan hybridiuhkien osaamiskeskuksen johtajan Teija Tiilikaisen kertomaan hybridiuhista ja keskuksen toiminnasta. Mukaan iltaan oli kutsuttu myös Porvoo Läntinen – Borgå Västra rotaryklubi.

Hybridikeskus perustettiin vuonna 2017. Hybridiuhkien osaamiskeskuksen tehtävänä on edistää hybridiuhkien torjuntaa. Keskuksella on 27 jäsenmaata, jotka ovat EU:n tai Naton jäseniä.

Tiilikainen kertoi myös kansainvälisestä politiikasta.

Hän selvitti, miten lännen kansainvälistä valta-asemaa on heikentynyt.

-Kiina ja Venäjä vahvistavat rooliaan ja haastavat USA:n niin kaupallisesti (Kiina) kuin sotilaallisesti (Venäjä ja Kiina). Muutos tarjoaa toimitilaa Venäjälle niin Euroopassa kuin esimerkiksi Lähi-idässä.

Tiilikainen kertoi hybridivaikuttamisen olevan vallan välineitä eli toisten valtioiden päätöksenteon ohjailua epätavallisin keinoin.

Hän viittasi tällä mm. USAn presidentinvaaleihin.

Naton roolin Tiilikainen toi myös esille.

-Trumpin valtakausi on johtanut epävarmuuteen Naton tulevaisuudesta ja USA:n sitoutumisesta siihen.

-EU on vahvistanut puolustuspoliittista yhteistyötä vuodesta 2013 alkaen. Lisäksi Suomi ja Ruotsi ovat syventäneet kumppanuuttaan Naton kanssa ja keskinäistä yhteistyötään, Tiilikainen tähdensi.

Teksti ja kuvat: Maarit Gabrielsson

Euroopan hybridiuhkien osaamiskeskuksen johtaja Teija Tiilikainen ja Borgå – Porvoo rotaryklubin varapresidentti Henrik Sundbäck.

Aihe kiinnosti rotareita.