Kuvat ja teksti: Maarit Gabrielsson

Klubi-illassamme vieraili ja kävi tervehtimässä meitä piirimme 1420:n apulaiskuvernööri Taru Karikoski.

Markku Kuismin kertoi Porvoon läntinen – Borgå Västra rotarykubin uudesta projektista ”Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen”.

-Klubi on käynnistämässä projektia, jonka tarkoituksena on ehkäistä nuorten syrjäytymistä Porvoon alueella, eli olisimme tukemassa muiden toimijoiden ja ammattilaisten työtä.

Kuismin selvitti, että jokainen syrjäytynyt nuori on yksilöllinen tragedia, mikä on yhteiskunnallisesti merkittävä ongelma.

-Jokaisella lapsella ja nuorella pitäisi olla tasavertaiset mahdollisuudet turvalliseen kasvuun ja hyvään elämään.

Hän toi esille Me-säätiön, joka keskittyy ehkäisemään nuorten syrjäytymistä.

-Julkisessa keskustelussa syrjäytyneeksi määritellään tyypillisesti 15-29 vuotiaat nuoret, jotka ovat jääneet työelämän/muun aktiivisen toiminnan ulkopuolelle ja perusasteen koulutuksen varaan (ei 2. asteen tutkintoa).

-58 905 Suomessa vuonna 1987 syntyneestä lapsesta 3 644:lle kasautui aikuisena useampi syrjäytymisriski.

Kuismin esitti, että klubi voisi tykönään miettiä keinoja ja toimintatapoja, joilla voisimme konkreettisesti viedä projektia eteenpäin.

Minna Söderholm kertoi, nyt jo lopetetun Wanhan Porvoon – Gamla Borgån vastaavantyyppisestä projektista, jolla autettiin pienimuotoisesti muutamaa nuorta heidän unelmissaan.

Projektiryhmään kuuluvat: Markku Kuismin, Minna Söderholm, Håkan Malmlund ja Harri Koponen.

Jarkko Vasama oli Italiassa Porto San Giorgion kaupungissa paikallisen rotaryklubin vieraana ja hän kertoi Porto San Giorgion klubin terveiset. Vierailusta on kerrottu tarkemmin erillisessä artikkelissa. Ystävyysklubistamme  on tulossa osallistujia syksyllä pidettävään Silakkasoutuun.