Nuorison syrjäytyminen Porvoossa

Porvoon kaupungin sosiaali- ja terveysjohtaja Ann-Sofie Silvennoinen esitteli toimia nuorison syrjäytymisen ehkäisemiseksi valtakunnallisella ja paikallisella tasolla. Nuorten syrjäytyminen on sekä kantasuomalaisten että maahanmuuttajien ongelma. Tilastojen perusteella koulutuksen ulkopuolelle jäävien nuorten osuus on laskussa, mutta on edelleenkin iso haaste myös Porvoossa.

Silvennoinen esitteli sosiaalitoimen laatimaa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa sekä kaupungin strategiaa. Porvoossa yhtenä kehityskohteena on tuki nuorille vammaisille ja tavoitteena on kehittää erilaisuuden hyväksymistä. Kaupunki on myös lisäämässä panostuksia ja henkilöstöä nuorten masennuksen hoitoon.

Alva-talon nuorisokodissa asuu 13–21-vuotiaita porvoolaisia nuoria, jotka eivät voi asua kotonaan perheen tai nuoren omien ongelmien takia. Nuorille tarjotaan mahdollisimman kodinomainen ja turvallinen kasvuympäristö. Sosiaali- ja terveystoimi on myös käynnistämässä Terveysmetsä-ryhmätoimintaa. Metsäympäristön on todettu vaikuttavan myönteisesti mielenterveyteen ja mielialaan.

Kaupungin kotisivuilta löytyy runsaasti tietoa nuorisolle suunnatuista palveluista. WSOY:n talossa sijaitseva Ohjaamo Porvoo tarjoaa neuvontaa ja apua alle 30-vuotiaille nuorille moniin elämän ongelmatilanteisiin.

Tilaisuuden lopuksi käytiin lyhyt keskustelu yhteystyömahdollisuuksista kaupungin kanssa. Klubimme toimintamalli on vielä suunnitteluvaiheessa.

Kokouksen puheenjohtajana toiminut Minna Söderholm kiitti Ann-Sofie Silvennoista mielenkiintoisesta ja ajatuksia herättäneestä esityksestä sekä lahjoitti hänelle klubimme historiikin.