Alivakuuttavatko yrittäjät itsensä?

Kansainvälisenä suvaitsevaisuuden päivänä 16. marraskuuta Pasilan Rotaryklubissa käsiteltiin yrittäjien työttömyysturva ja työllisyystilannetta. Esitelmän piti ja keskustelua viritti Yrittäjäkassan kassanjohtaja Merja Jokinen. Hän on itsekin rotari ja parhaillaan Maneesin rotaryklubin presidentti.

Maailmanlaajuinen koronavirus on vaikuttanut ja vaikuttaa yhä yrittäjien mahdollisuuteen toteuttaa täysipainoisesti yritystoimintaa. Puolen toista vuoden aikana yritystoimintaan on vaikuttanut erilaiset koronarajoitukset ja kansalaisten varovaisuus. Toki hallitus yrittänyt tukea yrittäjiä Business Finlandian kehittämistuella, ELY keskusten tuella ja työmarkkinatuella. Kaikki tukimuodot eivät täysin ole yrittäjien mielestä onnistuneet.

Suomessa on 280 000 yritystä joista 93 % on mikroyrityksiä, yksinyrittäjiä.

Myös yrittäjällä on mahdollisuus vakuuttaa itsensä työttömyyskassassa. Tällä hetkellä kassassa on noin 30 000 jäsentä.

Kassa toteuttaakin aktiivista jäsenhankintaa ja pyrkii valistamaan jäseniä etteivät he alivakuuttaisi itseään.

Merja Jokinen on hieman huolissaan nuorista yrittäjistä, jotka ovat ”pelle pelottomia” ja unohtavat vakuuttaa itsensä ja huolehtia henkilökohtaisesta riskinhallinnasta.

Yrittäjäkassa on perustettu 1995 eli yrittäjiin vahvasti vaikuttaneiden lamavuosien jälkimainingeissa.

Yrittäjien työttömyysaste on kautta aikojen ollut pieni, eikä se ole ollut pitkäaikaista.

Yrittäjäkassaan kuuluva yrittäjä voi saada ansiosidonnaista päivärahaa, jos hänen yritystoimintansa päättyy.

Merja Jokisen esityksen diat