Kevätkausi alkoi tammikuussa klubikokouksella, jossa rakennusneuvos, varatuomari Ben Grass sivisti meitä sodanjälkeisestä asuntotuotannosta. Syksyn aktiivinen vesirepputoimintamme jatkui, kun saimme tilaisuuden pitää esityksen Educan messuilla.

Kuvassa voi olla 4 henkilöä, koroke ja teksti

Helmikuussa tupa oli täynnä kiinnostuneita kuulijoita, kun professori Tapio Bergholm selvitteli Mauno Koiviston ajatuksia. Pääsimme vierailemaan uudessa siltasairaalassa rotaryveljemme professori ja diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtosen johdolla. Karkausvuoden ansiosta helmikuuhun mahtui kolmaskin klubikokous, jossa tutustuimme rotariveljeemme arkkitehti Matti Porkkaan egoesitelmän avulla sekä kävimme tiukkaa keskustelua klubin tulevaisuudesta.

Maaliskuu alkoi rotarysisarten Anne Karikosken ja Kaisu Annalan pitämällä vesireppuwebinaarilla, jonka myös tallensimme vapaasti reppulaisten käytettäväksi.

Ennen pääsiäistä meillä vieraili 12 ranskalaista rotaria klubista RC Aire sur la Lys piirikuvernööri Ritva Semin mukana. Vaihdoimme viirejä. PHF:t luovutettiin Heikki Bergholmille ja Jari Karppiselle. Professori Tuomas Heikkilä piti loistavan esitelmän aiheesta Lalli, kansallismurhaajan muotokuva. Tilaisuudessa käytiin vilkasta keskustelua kalakeiton ja viinilasin ääressä, vaikka vain harva meistä klubilaisista osaa ranskaa ja vieraista suuri osa puhui vain ranskaa – onneksi kännyköissä on kääntäjäappeja.

Huhtikuussa loistavien esitelmien sarja jatkui, kun dosentti Juha Meriläinen valotti meille Putinin alttaripojan eli Moskovan patriarkka Kirillin ja Putinin välisiä suhteita. Meriläinen on kirjoittanut aiheesta kirjan, joka on ehtinyt saada jo Lauri Jäntin tietokirjapalkinnon.

Kevät jatkuu vierailulla Ateneumin taidemuseoon, jossa on juuri avautunut Eero Järnefelt -näyttely. Kevätkokous on heti vapun jälkeen.

Toukokuun puolessa välissä kerromme omallekin klubille vesirepuista ja Itämeren tilasta. Ympäristöasiat ovat olleet tämän piirin agendalla jo vuodesta 2009 lähtien enenevässä määrin. https://rotary.fi/d1420/mita-teemme/ymparisto-ja-itameri/

Myös Rotary International muistuttaa, että ilmastonmuutos on rotarien asia ja rotarit ymmärtävät, että koko maailma on rotarien takapiha.