Projektit

Puhdasvesi -projekti

Yliopisto LUT, Järvimaailma Oy Saimaarium, Carlson Oy, Palvelutukku Itä-Suomi, Mikkelin Vesilaitos ja Rotarysäätiö.

Projektissa klubimme on mahdollistanut 3 X 45 minuutin luentosarjan, jossa luennoitsijat kertoivat oppilaille veden merkityksestä, sen nykytilasta, miltä tulevaisuus näyttää puhtaan veden riittävyyden suhteen ja miten haasteet kohdataan.

Projektin tutkimuksellisessa osiossa Urheilupuiston 9D -luokan oppilaat tekivät vesitutkimuksen Mikkelin lähivesistä klubimme lahjoittamia Vesireppuja ( www.vesireppu.com) hyödyntäen. Tarkemmat tutkimuksia lähilampien ja Saimaan lähivesistä oppilaat tekivät Lappeenrannan yliopiston Mikkelin Vihreän kemian laboratoriossa yliopisto-opettajan johdolla.

Oppilaat laativat tutkimuksestaan PowerPoint esityksen, jonka luokan oppilaat kävivät esittelemässä syyskuun lopulla 2021 klubimme viikkokokouksessa.

Järven Joulu

Klubimme osallistuu Mikkeli Naisvuori Rotaryklubin , Ristiinaan Rotaryklubin ja Lappeenranta Saimaa Rotaryklubin sekä Järvimaailma Oy Saimaariumin kanssa Ympäristö ja Tiedekasvatuksen Tuki ry:n Järven Joulu hankkeeseen, jossa kotitalouksista pois heitettyjä joulukuusia upotetaan Saimaaseen turoiksi, biopuhdistamoiksi. Turot ovat ikiaikainen tapa houkutella kaloja pyydyksiin. Tutkimus on hiljattain osoittanut, että uppopuilla voidaan myös tehostaa vesien luontaista puhdistumista sekä kala- ja reputuotantoa. Ilmasto- ja luontobonuksena on, että uppopuu muodostaa pitkäkestoisen hiilivaraston ja elinympäristön monimuotoiselle eliöstölle.

Lue lisää Järven Joulusta

Lahjakortteja Ukrainan pakolaisille

Ukrainan sodan takia yli 5,5 miljoonaa ukrainalaista on joutunut pakenemaan sotaa muihin Euroopan maihin. Mikkelin Rotaryklubi yhdessä Mikkeli Naisvuoren Rotaryklubin ja Rotarypiiri 1430:n kanssa toteuttivat hankkeen, jossa lahjoitettiin lahjakortteja, Mikkelin alueelle saapuneille Ukrainan pakolaisille. Lahjakorteilla voi hankkia elintarvikkeita ja hygienia tuotteita mikkeliläisistä elintarvikekaupoista. Mikkelin ortodoksinen kirkko toimitti lahjakortit apua tarvitseville.

Jalka jalattomalle -projekti

Klubimme osallistuu Rotarypiirin D1430 Jalka jalattomalle -projektiin, jossa annetaan proteeseja henkilöille , erityisesti naisille ja lapsille, jotka ovat menettäneet jalkansa joko kokonaan tai osittain sairauksien tai tapaturmien vuoksi ja kuuluvat taloudellisesti heikommassa asemassa kuuluviin perheisiin. Hanke antaa edunsaajille mahdollisuuden elää ihmisarvoista elämää ja olla omavarainen. hankkeen tavoitteena on myös tarjota tulkikelpoisille edunsaajille ammattitaitokoulutusta ja toimeentulomahdollisuuksia, jotta he voivat säilyttää itsenäisyytensä.

Hanke toteutetaan Intian Kolkatassa yhteistyössä paikallisen lahjoituksilla toimivan, ilmaisia terveyspalveluja tarjoavan Mahavir Seva Sadanin ja Rotarysäätiön kanssa.

Saimaa projekti

Klubimme osallistuu Rotarypiiri D1430 Saimaa projektiin, joka on piitin rotareiden 2019 käynnistämä 4 vuoden yhteinen ympäristöhanke puhtaamman ja paremman Saimaan hyväksi. Saimaan vesistö on Euroopan suurin makean veden allas, jonka puhtauden ja alkuperäisyyden haluamme yhteistyökumppaniemme kanssa säilyttää tuleville polville.

End Polio Now

Klubimme osallistuu Rotarysäätiölle tekemiensä lahjoitusten kautta Säätiön kansainvälisiin projekteihin, joista keskeisin on End Polio Now.

Rotarit aloittivat 1985 työn Polio-sairauden poistamiseksi maailmasta. Vuonna 1985 polioon sairastui maailmassa yli 350000 lasta vuosittain, nyt enää muutamia kymmeniä lapsia Pakistanissa ja Afganistanissa. Rotarien mukana Polio -projektissa ovat mm. Bill ja Melinda Gatesin säätiö, Maailman terveysjärjestö WHO, EU, YK ja useat valtiot mm. USA Kanada ja Suomi. Rotarit ja yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet lopulliseen polion hävittämiseen. Klubimme on tukenut Polion hävittämiskampanjaa Rotarysäätiön kautta vuosittain lahjoituksin.

Kokoontumistiedot

Paikka: