Järven Joulu

Hankkeen taustaa

Rotary on eettisellä pohjalla kansainvälisesti ja paikallisesti toimiva palveluorganisaatio, joka toimii yli 200 maassa maailmassa.  Rotary yhdistää ihmisiä – yli 1,4 miljoonaa jäsentä maailmanlaajuisesti.  Rotarit tekevät noin 47 miljoonaa vapaaehtoistyötuntia vuodessa.  Vuonna 2021 Rotarit tukivat hyväntekemisen- ja palveluhankkeita yli 300 miljoonalla Eurolla.

Rotarytoiminnan painopistealueita ovat: rauhantyö, sairauksien torjuminen ja hoito (Polio, Hiv, Malaria, Korona ), äitien ja lasten terveys,  ympäristön suojeleminen, puhdas vesi ja sanitaatio, koulutuksen tukeminen ja yhteisöjen taloudellinen kehittäminen.  Rotarit pyrkivät toteuttamissaan ja tukemissaan hankkeissa kestävään kehitykseen ja koulutamme paikallisia, jotta hankkeemme toisivat pitkäkestoisen avun.

Turot ovat olleet ikiaikainen tapa houkutella kaloja kalanpyydyksiin ja niiden merkitys on mm. ahvenen kutuympäristönä tiedetty pitkään.  Prof. tohtori Kari -Matti Vuoren Suomen Ympäristökeskuksessa vetämä tutkimushanke PuuMaVesi toi julkisuuteen uppopuiden laajat ekologiset vaikutukset, mukaan lukien niiden ravinteita sieppaavan ominaisuuden ja positiiviset vaikutukset vesiluonnon monimuotoisuuteen, kala- ja raputuotantoon sekä ilmastonmuutosta hillitseviin hiilivarastoihin.

Järven Joulu

Järven Joulu -projekti toteutetaan syksyn 2022 aikana yhteistyössä Mikkelin – ja Mikkeli Naisvuoren Rotariklubien, Saimaan ympäristö- ja tiedekasvatuksen tuki ry:n, Suomen Ympäristökeskuksen, Mikkelin koulutoimen, Anttolan Yhtenäiskoulun ja sen 7. luokan oppilaiden, Esedun metsäkoulun sekä Ekin Partion kanssa.

Projektin tavoitteet:

• upottaa merkittävä määrä joulukuusia puhdistamaan ja monimuotoistamaan kuormitettuja vesialueita Mikkelin ja Anttolan alueella Saimaan rehevöityville ja /tai rakennetuille rannoille. Samalla tehostetaan kala- ja rapukantojen tuotantoa.
  • Lisätä ympäristötietoutta ja tarjota koulun oppilaille, partiolaisille ja kansalaisille mahdollisuus konkreettisiin vesienhoitotekoihin
  • Toimia konkreettisena toimenpiteenä Järvi-Suomen peruskirjan sekä Vuoksen vesienhoitosuunnitelman tavoitteiden edistämiseksi.
  • Syventää oppilaiden ymmärrystä puhtaan veden merkityksestä ja maailman vesitilanteesta
  • Lisätä oppilaiden tietämystä veden puhdistamisesta
  • Harjaannuttaa oppilaita ryhmätyöskentelyyn ja tiedon hankintaan
  • Tukea koulua monialaisessa ja kokemusperäisessä opettamisessa

Luentosarja

Mikkelin rotarit mahdollistavat luentosarjan, jossa SYKEN johtava tutkija tohtori Kari-Matti Vuori, Carlson Oy:n Mikkelin tavaratalojohtaja Taru Kuosma ja Mikkelin Vedenpuhdistamon vesihuoltopällikkö Reijo Turkki kertovat oppitunneilla puhtaan makean veden tilanteesta meillä Suomessa ja muualla maailmassa, puhtaan veden merkityksestä, veden puhdistamisesta, uppopuiden vaikutuksesta veden laatuun ja monimuotoisuuteen sekä  siitä, miten oppilaat voivat itse vaikuttaa omilla valinnoillaan puhtaan veden kulutukseen ja riittävyyteen.

Rotarit mahdollistavat ja järjestävät Anttolan Yhtenäiskoulun 7. lk:n vierailun Mikkelin vedenpuhdistamolle

Tutkimuksellinen osio

Anttolan Yhtenäiskoulun 7. luokan oppilaat tutkivat Anttolan ympäristössä veden laatua ja monimuotoisuutta rotareiden koululle hankkimia Vesireppuja (Vesireppu.com) hyödyntäen. Vesireput sisältävät veden tutkimiseen tarvittavan välineistön.  Oppilaat osallistuvat yhdessä Mikkelin rotareiden kanssa kotitalouksien joulun jälkeen poisheittämien kuusten upottamiseen Anttolan lähivesien tutkimusalueelle ja seuraavat veden laadun ja diversiteetin muutoksia seuraavien kahden vuoden aikana.

Lähtötilanteen vesinäytteiden ja kuusten upotus tapahtuu 7.9. klo 12 alkaen Anttolassa. (Tarkka paikka vahvistuu lähipäivinä, kun Kari-Matti saa lupa-asian valmiiksi)

Oppilaat seuraavat kuusten upottamisaluiden veden laadun ja monimuotoisuuden muutoksia seuraavan kahden vuoden ajan.

Oppilaat laativat projektista ryhmätöinä esitelmän, jonka he esittelevät lokakuun 5. pv Mikkelin rotareiden viikkokokouksessa.

Partiolaiset

Ekin partio Lola 3 laivoineen osallistuu 2.10. järjestettävään kuusten upottamistapahtumaan Esedun Metsäkoulun laavulla. Tapahtumassa upotetaan merkittävä määrä ”joulukuusia ” Kirkonvarkauden vesiin turoiksi ja biopuhdistamoiksi.

Kokoontumistiedot

Paikka: