Rotaryt osallistuivat koulun Ystävänpäivä tapahtumaan, jonka toimipisteet liittyivät päivän teemaan. Me kerroimme hyväntekeväisyydestä yhtenä maailmaan laajuista ystävyyttä ilmentävänä toimintana.

Samalla autoimme vanhempainyhdistystä ja henkilökuntaa toimintapisteiden resursseina.

Rotarypisteellä esittelemme esimerkkiä katastrofialueille toimitettavista Shelter Box hätäapusuojista varusteineen.

Paketti sisältää ensisijaiset perustarpeet perheen majoitukseen, ruoanlaittoon ja veden suodattamiseen jne tilanteessa, jossa oma koti on menetetty katastrofin seurauksena. Shelter Boxeja toimitetaan katastrofiapuna ympäri maailmaa. Järjestö kuuluu samaan klusteriin Punaisen Ristin ja YK:n pakolaisavun kanssa.

Voimme todeta Rotaryn esiintymisen koululla olleen onnistunut! Hyväntekeväisyys ja Shelter Box katastrofiapu sopi päivän Ystävyyden teemaan varsin osuvasti.

Lapset ja henkilökunta olivat aidosti uteliaita ja vaikuttuneita esittelemästämme. Mekin opimme viestimään selkeästi ja kiinnostavasti – onnistuminen oli varsin helposti luettavissa lasten ilmeistä ja toiminnasta. Opettajat kokivat päivän annin olleen hyvin opetusta tukevaa.

Keräämme vielä omat ja koulun kokemukset tämän pilotoinnin onnistumisista ja kehityskohteista. Voimme hyödyntää tietoa tulevissa tapahtumissa ja mahdollisessa konseptoinnissa.

Shelter Box on itsenäinen organisaatio, joka on perustettu vuonna 2000 Englannin Cornwallissa sijaitsevassa pienessä kaupungissa, Helston-Lizard Rotaryklubin projektina [1]. Rotaryt edelleen tukevat Shelter Box toimintaa – yhden pakkauksen hinta toimitettuna avustuskohteeseen on 750€. Suomessa lahjoituksia kerää Shelter Box tuki ry.

Oheinen video oli esillä myös tapahtumassa: videolinkki

Lisätietoa: Shelter Box ja Rotary

Facebook: Tampere-Lielahden Rotaryklubi , Rotarypiiri D1390