Kokouksessamme 17.2.2024, David Bray, District 9620, RC Redlands Bayside, esitelmöi etäyhteydellä aiheesta: ”Views on Rotary and RYE from Australia”

Avaa esitys tästä: linkki esitykseen

Esityksen RYE osuuden tiivistelmä

• Australiassa nuorisovaihdon koordinointi on järjestetty nuorisovaihtotoa NV) tukevien klubien yhteistyönä – alueellisena (piiritason) RYE komiteassa!
    • Piirin 9620 klubeista 20/50 osallistuu NV-palveluun
    • Diversiteettinen kokoonpano, joka tukee eri näkökulmien huomioimista hakijoiden ja yksilöille soveltuvan kohdemaan arvioinnissa
    • toimihenkilöissä mm. training officers
    • Rotaract yhteistyötä vahvistettu
    • nuorten vaihtokokemuksen varmistaminen (setting up the kids for success)
  • Tämä on parantanut NV toiminnan laatua ja tuloksia sekä erityisesti helpottanut yksittäisten klubien taakkaa järjestelyjen ja rahoituksen osalta.
    • Komitea vastaa haastatteluista
    • Soveltuvuusarviointi toteutetaan viikonloppuleirillä (syvällisempi ja aidompi näkemys kuin haastatteluna – opiskelijan syvällisempi tuntemus)
    • Ensimmäisen leirin seulan läpäisseet – tyypillisesti 8/10 – osallistuvat vielä toiselle leirille ja koulutuksiin
    • Training officers vastaavat koulutuksesta ja perehdytyksestä
    • Koulutusta mm. itsearviointiin, sosiaalisiin tilanteisiin ja kommunikaatioon (samalla arvioidaan persoonallisuuksia – introverttiä ei lähetetä ekstroverttikulttuuriin)
    • Henkilön persoona vaikuttaa kohdemaan valintaan – vastaanottavan kulttuurin soveltuvuus
    • Isäntäperheitä 3-4 kullekin in-boundille (suositus 1 varalla)
    • Komitea hakee 1-2 in-bound isäntäperhettä (out-bound perheen sitouduttava järjestämään 2 perhettä in-boundille)
    • Isäntäperheille ei makseta korvauksia
  • Vaihto-opiskelijat kustantavat nuorisovaihdon kulut n. 8.000 – 9.000 AUD eli 4.800 – 5.500 €, joka sisältää
    • Matkakustannukset (lennot)
    • Vakuutukset
    • RYE puku
    • Valmistavat leirit ja koulutukset
    • Palauttava leiri (debriefing)
  • Klubien tehtävä on
    • vastata käytännön asioista, kuten osallistua hakijoiden etsintään, välittää tietoa hakijoille ja hakemuksia komitealle ja maksaa pieni kuukausiavustus harrastuksiin jne
    • Toimia tukena ja ryhmäyttää omalta osaltaan paikalliseen verkostoon, yhteyskuntaan ja kulttuuriin
    • Riippuen etäisyyksistä ja kulkemisen reunaehdoista tyypillisesti vaihto-oppilaat osallistuvat isäntäklubin kokouksiin viikoittain tai kerran kuussa. Muut tapahtumat tapauskohtaisesti.