Keitä olemme

Lapuan Rotaryklubi on aktiivinen lapualainen rotaryklubi. Kokoonnumme joka tiista klo 17.00 Lapuan kristillisen opiston Tammisalissa tapaamaan toisiamme, kuulemaan kiinnostavia esitelmiä ja edistämään hyvää omalla paikkakunnallamme. Käymme myös vierailemassa erilaisissa kohteissa. Tuemme kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja, osallistumme nuorisovaihtoon ja edistämme lähiseudun hyvinvointia.

Klubimme on perustettu 18.4.1951 maailman ensimmäisenä maaseutuklubina.. Kummiklubimme on Seinäjoen Rotaryklubi . Klubissamme on 39 jäsentä. Olemme osa piiriä 1380.

Harrastus, jolla on tarkoitus

Olemme keskittyneet nuorisovaihdon tukemiseen. Järjestämme nuoria Rotaryn kansainväliseen nuorisovaihtoon. Meidän mielestämme nuorisovaihto on mitä parhainta ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta.

Pidämme arvossa kansainvälisen Rotary Internationalin ponnisteluja ja järjestön arvokasta työtä muun muassa polion hävittämiseksi maapallolta. Pelkästään tähän työhön Rotary on suunnannut runsaasti vapaaehtoisvoimaa sekä yli 1,2 miljardia US-dollaria.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 rotaria.

Klubin perustaminen

Lapuan Rotaryklubin perustamiseen tähtääviä ensimmäisiä askeleita oli, kun talvella 1950-1951 silloinen KOP:n ja Lapuan Nahkatehdas Oy:n johtaja Onni Sairanen kutsui muutamia tuttaviaan kotiinsa talvi-iltaa viettämään. Illan ”teemana” oli keskustella mahdollisuudesta perustaa Lapualle Rotaryklubi.

Piirigovernor oli huhtikuuta koskevassa kuukausikirjeessään ilmoittanut, että Lapuan RK oli numerolla 7765 ja päivämäärällä 18.4.1951 hyväksytty jäseneksi rotariperheeseen peräti maailman ensimmäisenä klubina puhtaalle maaseutupaikkakunnalle.

Aloitustoimiin kuului myös oman lipun suunnittelu. Lippuluonnosta lähti suunnittelemaan taiteilijaveljemme Kaarlo Lamminheimo, joka jo viikkokokouksessa 28.5.1951 esitti luonnosehdotuksensa klubin lipuksi

Nostoja eri vuosikymmeniltä

Aiheita, joita on käsitelty klubiesitelmissä eri vuosikymmenillä, ajankohtaisia tänäänkin.

•  Klubi edelläkävijänä

Monissa yhteiskunnallisissa asioissa on LRK saattanut olla herätteitä antavana elementtinä. Esim. luonnonsuojelu nykymuodossaan on vasta 80- ja 90-luvuilla noussut huomattavaksi aiheeksi yleisessä keskustelussa. Ansiokkaan alustuksen tästä aiheesta piti klubiveli Leevi Mäki jo niin varhain kuin 16.1.1956. Uutuudellaan alustus herätti tuolloin vilkasta keskustelua ja oli ikäänkuin jonkinlaisena airueena myöhemmin niin päivänpolttavalle aiheelle.

•  Nuoriso ja vanhukset.

Klubipaneelin aiheena oli ”syrjitäänkö nuorisoa Lapualla”. Paneelissa oli kolme nuorta ja kaksi rotaria. Nuoret eivät pitäneet itseään syrjittynä. ”Yleensä kaikista puheenvuoroista ilmeni se, että vanhat eivät ymmärrä nykynuoria, vaikka tahtoisivatkin, sillä ajattelutapa on muuttunut (ja mikä lie muukin ?).”

Yhteiskuntapalvelukomitean aloitteesta klubissa pidettiin kolmiosainen esitelmäsarja vanhustenhuollon ongelmista. Sarjan ensimmäisessä osassa kokoonnuimme Lapuan Saarenpää-kotiin keskustelemaan osa-alueesta: vapaaehtoistyön merkitys vanhustenhuollossa Lapualla. Marraskuun alkupuolella tutustuttiin vastaavasti vanhainkodin toimintaan johtaja Eeva Haapa-ahon johdolla ja tuomiokirkkoseurakunnan vanhusten henkiseen ja hengelliseen työhön Saara-Kyllikki Heinolan

• Tulevaisuuden ennustaminen

Maanantaina 12. 4. 1976 koulutoimenjohtaja Pentti Punkari piti esitelmän oppilashuollosta. Seuraavana aamuna hätä ja huollon tarve sai järkyttävät mittasuhteet. Lapuan patruunatehtaalla tapahtui räjähdys, jossa 40 henkeä kuoli ja monet loukkaantuivat. Jo virkansa ja työnsä vuoksi monet rotaryklubin jäsenet joutuivat hoitamaan raskaita tehtäviä pitkät ajat.

Talvella 1975 Heikki Yliannala puhui ydinenergian käyttöön liittyvistä vaaroista. Hän kertoi , että on järjestetty käyttöolosuhteita vastaava koe, jossa reaktorin annettiin räjähtää. ”Kokeessa todettiin ympäristölle aiheutuvien haittavaikutusten olevan suhteellisen vähäiset ja rajoittuvan pienelle alueelle.” Sitten esitelmöitsijä lisäsi viisaasti: ”Suurinta teoreettisesti mahdollista katastrofia ei ole vielä sattunut.” Vuosikymmentä myöhemmin sitten tapahtui Tsernobylin onnettomuus, vaikka sellaisen tilastollinen todennäköisyys on ilmeisesti vähäinen. Viisautemme ei aina riitä tulevan ennakointiin. Yllätyksiä sattuu.

Kun pankinjohtaja Antti Lassila vuonna 1979 piti selkeän esitelmän pankkien riskinkantokyvystä, veljet klubissa ihmettelivät, miksi hän puhuu näin teoreettisesta asiasta.

•  Sääntöjä ja määräyksiä

Kesällä 1970, samaan aikaan kun keskusteltiin kovasti Lievestuoreen lipeästä, nimismies Pentti Kangasvieri kertoi, että öljyä on virrannut Lapuanjoessa monen kilometrin pituisena lauttana. Palokunta oli rakentanut jokeen puomin, ja poistunut paikalta vedoten tässäkin tilanteessa määräykseen, että palopaikalla ei saa viipyä kauempaa kuin sammutustehtävät vaativat. Kysyttiin kuka hoitaa saastevalvontatehtävät ? Kangasvieri vastasi, että valvojia on riittävästi, ja määräyksiä varsin runsaasti, ”jos niitä noudatettaisiin”.

• Klubin 60 vuotisjuhla 5.3.2011

Vietettiin keväällä 2011 Lapuan Kristillisellä opistolla presidentti Juhani Karvalan isännöimänä. Juhlapuhujana oli piirigovernor Esko T. Haaparanta ja katsauksen klubin kymmenvuotiskauteen 50 v. – 60 v- esitti Martti Viitala. Kunniajäseniksi kutsutiin Martti Peltonen ja Seppo Saari

Juhlapuhe piirigovernor Esko T. Haaparanta

Kunniajäsenet Seppo Saari ja Martti Peltonen