Keitä olemme

Kuusankosken Rotaryklubi on 1954 perustettu aktiivinen Kouvolalainen rotaryklubi.  Klubissamme on 32 rotaria. Toimintaamme leimaa yhdessä viihtyminen,  ystävällisyys,  jäsenten ja heidän ammattitaidon arvostaminen ja rotaryperheitten huomioiminen. Torstaisin klo 12-13 pidämme Kuusankoskella, ravintola Koskelassa lounaskokoukset. Tapaamme  rotarykavereita, lounastamme yhdessä, sekä kuulemme joko klubimme rotarin tai ulkopuolisen asiantuntijan kiinnostavasta aiheesta pitämän esitelmän. Olemme toimineen Kuusankoskella jo yli 69 vuotta. Vaalimme Kuusankosken historiaa ja perinteitä. Täällä on kaunis Kymijoki ja hienoa Suomen ja teollisuuden historiaa,  Kuusankoskelaisittain sanottuna tervetuloa  Kuusankoskelle: ”Tuuppa Kuusaalle”.

Ohjelmassamme on myös yhteisiä teatteri-, konsertti-, ooppera- ja elokuvamatkoja, sekä joskus myös ulkomaan matkoja. Teemme myös vierailuja Kouvolan seudun yrityksiin, varuskuntiin, ym.
Klubin omat paikalliset hyväntekeväisyysprojektit kohdistuvat pääasiassa nuoriin sekä ympäristön- ja vesiensuojeluun.

Klubin tuella nuoria on lähtenyt Kuusankoskelta lähes vuosittain lukuvuodeksi Rotaryn vuosivaihtoon ympäri maailmaa. Samoin klubin rotarit perheineen ovat huolehtineet isäntäperheinä Kuusankoskelle tulleista vaihto-oppilaista. Klubi ja sen jäsenet tukevat vuosittain Rotarysäätiön toimintaa ja sen kautta rotarien maailmanlaajuisia hyväntekeväisyyshankkeita.

Kouvolassa toimii kolme rotaryklubia Kuusankosken klubin lisäksi, Kouvolan Rotaryklubi ja Elimäen Rotaryklubi.

Harrastus, jolla on tarkoitus

Rotary tekee monella tapaa hyvää. Niin myös klubimme. Tuemme Rotarysäätiön kautta rotaryn kansainvälisiä hankkeita, joista tärkein on Polion hävittäminen maailmasta – siinä olemme jo lähellä. Lisäksi Rorary tukee mm. rauhan edistämisen  ja konfliktien torjunnan koulutusta, lasten ja äitien terveydenhoitoa, ympäristön ja vesien suojelua. Kansainvälisissä projektissa on usein mukana kumppaneita mm. Unisef, YK, Maailman terveyssäätiö, Bill ja Melinda Gatesin Säätiö ja eri valtiot. Rotary on valittu jo 5  vuotena maailman tehokkaimmaksi vapaaehtoisuuteen perustuvaksi järjestöksi.

Rotareita on yli 1,2 miljoonaa. Se on myös maailman suurimpia aitoja verkostoja – jokainen rotari on  tervetullut vierailulle mihin tahansa maailman  yli 35.000 klubista.  Rauhaa Rotary edistää  jo olemassaolollaan, toimien yli 200  maassa ja tehden vain hyvää. Rotaryyn  ei liity politiikka tai uskontoa,  jokainen  voi liittyä jäseneksi,  rotuun tai  uskontoon katsomatta, kun hyväksyy rotaryn eettiset periaatteet.

Klubimme toimintaa

Näkyvää toimintaamme on klubimme nuorisovaihto. Kauttamme lähtee lähes vuosittain eri puolille maailmaa mm. USA. Meksiko, Australia, Eurooppa, nuoria lukuvuodeksi vuosivaihtoon. Asuen vuoden siellä rotaryperheissä  ja opiskellen. Vastaavasti otamme Kuusankoskelle vuodeksi  vaihto-oppilaita, jotka asuvat täällä rotaryperheissä. Kesäisin nuoria lähtee kansainväliseille kesäleirille, joita on eri teemoilla vuosittain yli 100.  Rotaryn nuorisovaihto on turvallista ja edullista.

Klubimme viime vuosien projekteja:

Hyvä tavat ja työelämä,  kävimme koulussa kertomassa 6-luokkalisille, hyvistä ja oikeista tavoista työtä hakiessa, työssä ollessa, käyttäytymisestä netissä, laskujen hoitamisen tärkeydestä ym.

Harrastusmahdollisuuksia nuorille, veimme yhdessä Kouvolan kaupungin etsivän nuorisotyön kanssa  syrjäytymisvaarassa olevia nuoria tutustumaan erilaisiin harrastusmahdollisuuksiin  esim. sähly, golf, kalastus, jousiammunta ym. Annoimme myös taloudellista tukea harrastuksen aloittamiseen.

Koulujemme lähivedet, yhdessä UPM Kymmenen kanssa lahjoitimme Kouvolan 12 yläkoululle repulliset vesientutkimusvälineitä opastuksineen. Välineillä nuoret voivat opettajan opastuksella seurata valitsemansa lähivesistön tilaa ja sen muutosta sekä raportoida tulokset nettiin.

Menossa olevia klubimme projekteja:

Sri Lanka, olemme jo 4 vuoden ajan tukeneen siellä pääasiassa yhdessä kylässä mm. nuorten tyttöjen koulunkäyntiä-koulupukuja, kirjoja yms. kylän jäte-  ja ympäristönhuollon järjestämistä.

Käytettyjen koulukalusteiden vienti Viroon Pärnun ympäristön maaseutukouluille, toisena vuonna viemme yhdessä Kuopion ja Heinolan rotaryklubien kanssa koulujen käytöstä poistettuja ja tuhottavaksi meneviä koulukalusteita Pärnuun, jossa Pärnun rotaryklubi jakaa ne pääasiassa  ympäristön maaseudun pienten koulujen käyttöön.

Pikkuiset projekti, lahjoitamme Kouvolan neuvoloille sikiönukkesarjan, jonka avulla voidaan kouluilla ja muualla näyttää konkreettisesti nuorille tytöille ja naisille näyttää  mitä tupakointi ja alkoholi vaikuttaa sikiövauvan kehitykseen eri kehitysvaiheissa