Varainhankinta ja lahjoitukset

Joulukuusien myynti on sisältynyt Kuhmon Rotaryklubin toimintaan alkuvuosilta alkaen. Kuusten kaupalla on perinteisesti ollut suuri merkitys omatoimisessa varainhankinnassa.

Kuusten myynti on yhä tärkeää, mutta siitä saatavat tulot ovat kuitenkin viime vuosina pienentyneet paikkakunnan väestökehityksen sekä kilpailutilanteen muutoksen vuoksi. Kuusten kuljetuksessa arvokas apu on järjestynyt viime vuosina Jaakko Kyllöseltä.

Aktiivisen toiminnan turvaamiseksi klubi on hakenut uusia varainhankinnan keinoja.

Merkittäviksi vuosittain toistuviksi tulojen hankkimisen muodoiksi ovat vuodesta 2015 lähtien muodostuneet Kuhmossa ensimmäisenä adventtisunnuntaina järjestettävät Naisten messut, joissa erityisesti Helena Malisen leipomat piirakat ja rönttöset ovat olleet suosittuja. Tapahtuma on osoittautunut myös sopivaksi PolioPlus-lipaskeräyksen toteuttamiseen lokakuisesta poliopäivän sijasta.
Messuosastomme vetonaulaksi ja hyväksi varainhankinnan keinoksi on osoittautunut viime vuosina myös CLT-levystä valmistettu, klubin rotaryratas. Sen toteuttivat yhdessä veljet Eero Komulainen ja Martti Huusko.

Klubimme on mukana sekä paikallisessa että maailmanlaajuisessa palvelutyössä monin eri tavoin. Otamme osaa rotareiden nuorisovaihtotyöhön ja tämän rahoittamiseksi keräämme varoja. Toteutamme myös Kuhmossa erilaisia projekteja.

Lahjoitamme varoja humanitäärisiin projekteihin Rotarysäätiön kautta. Rotarysäätiö tukee lukuisten projektien avulla äitien ja lasten terveyden kohentamista ja sairauksien ehkäisyä ja hoitoa. Säätiö edistää koulutusta ja lukutaitoa, vahvistaa rauhantyötä sekä kasvattaa paikallistalouksia ja yhteisöjä. Rotarysäätiö edistää puhtaan veden saantia ja hygieniaosaamista siellä missä tälle on tarvetta.

Klubimme osallistuu myös rotareiden aloitteesta käynnistyneeseen työhön polion poistamiseksi maailmasta henkilökohtaisin lahjoituksin ja projektien avulla. Rotarit ovat tehneet työtä villin polioviruksen poistamiseksi jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Nykyään villin polioviruksen vuoksi sairastuu vuosittain enää muutamia kymmeniä lapsia, kun projektin alkuvaiheessa luvut olivat jopa 350 000 lasta vuodessa. Tänä päivänä tähän kotoperäiseen polioon sairastuneet lapset asuvat yleensä vaikeakulkuisilla seuduilla mm. Afganistanissa. Rotarit ovat antaneet lupauksensa saattaa projekti päätökseen, joten myös meidän klubimme osallistuu omalla panoksellamme tähän työhön niin kauan, kun tämä rotareiden antama lupaus on täytetty.

Keräytoiminta on jatkuvaa. Kuvassa Polio Plus -keräyslippaan kanssa veli Pentti Tuppurainen ja sisar Erja Mannersuo. Myyntipöydän takana sisar Ritva Komulainen.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Ravintola Eskobar
Osoite: Kainuuntie 84, Kuhmo

Aika:
Klubikokous:
Kuukauden 1. keskiviikko
kello 17.00 - 18.30
Kesäaikaan kello 17.00 - 18.00
Tapahtuma tai vierailu:
Kuukauden 3. viikko
Aika ja paikka ilmoitetaan erikseen.

Ilmoittautumiset ruokailuun viimeistään tiistaina sihteerille:
Marita Huotari
sähköposti