Torstaina huhtikuun 4. 2019 kokoontuivat Joutsenon Rotaryklubin, Lions Club Joutsenon, Joutsenolaisten Marttojen ja Joutsenon Kotiseutuyhdistyksen edustajat Kahvila Joutseneen tapaamaan Lappeenrannan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Kakkolaa. Kakkolalle luovutettiin yhdistysten yhteinen adressi, jossa toivotaan Lappeenrannan kaupungin tukea ja hyväksyntää Joutsenon Pitäjä -nimityksen virallistamiselle. Risto Kakkola otti paljasjalkaisena joutsenolaisena alla olevan aloitteen mieluusti vastaan ja esittää asian hallituksessa lähiviikkoina. Hän uskoo aloitteen nopeaan etenemiseen ja läpimenoon.

Joutsenon kaupunki liitettiin Lappeenrannan kaupunkiin vuoden 2013 alusta.Kotimaisten kielten keskus on ehdottanut, että vanhat lakkautetut kunnat voisivatkäyttää pitäjä-nimitystä. Erityisesti pitäjä-nimitys sopisi Joutsenon kaltaisellemaalaismaiselle liitoskunnalle. Pitäjä-nimityksellä uuteen kuntaan liittynyt entinen kuntaerottuisi uuden kunnan muista kylistä tai kaupunginosista.Allekirjoittaneet joutsenolaiset yhdistykset esittävät, ettäkaupunginhallitus myöntää Joutsenolle pitäjänimityksen.Perusteena yhdistykset toteavat, että Joutsenossa on vahva kotiseutuhenki jaJoutseno-nimen säilyminen vahvistaisi Joutsenon henkistä vahvuutta ja joutsenolaistenyhteenkuuluvuutta.Samalla yhdistykset toivovat, että Lappeenrannan kaupunki käyttää Joutsenostauutisoidessaan nimitystä pitäjä.Vuonna 2019 tulee kuluneeksi 380 vuotta Joutsenon perustamisesta. Nimitys ontarkoitus Ottaa käyttöön virallisesti Joutseno-päivien yhteydessä elokuussa 2019.

Kaupunginhallitus 13/2019