Keitä olemme

Imatran Rotaryklubi ry.

Imatra ja Imatra-Vuoksi ovat yhdistäneet toimintansa Imatran Rotaryklubi ry:n alle.

Mikä on Rotary-järjestö ?

Rotary on eettisellä pohjalla toimiva kansainvälinen palvelujärjestö, joka on perustettu Chigagossa Yhdysvalloissa 23. helmikuuta 1905. Järjestön jäsenmäärä on noin 1,2 miljoonaa yli 200 maassa.

Suomen ensimmäinen rotaryklubi perustettiin Helsinkiin 1.12.1926. Nyt Suomessa on kuusi rotarypiiriä, joissa on yhteensä 306 rotaryklubia.  Virossa on 18 rotaryklubia ja ne kuuluvat Etelä-Suomen Rotarypiiriin 1420. Suomen klubeissa on yhteensä noin 11 000 jäsentä.

Klubit kutsuvat jäsenikseen paikkakuntiensa hyvämaineisia ammattimiehiä ja -naisia.  Säännölliset muiden ammattiryhmien edustajien tapaamiset lisäävät ymmärrystä eri ammateista.  Samalla lisääntyvät  mahdollisuudet oman yhteiskunnallisen pääoman laajentamiseen.

Sopisinko minä rotariksi ?

Voisi ajatella niin, että henkilö, joka on oman ammattinsa esimerkillinen edustaja ja haluaa toimia yhdessä muiden samanhenkisten henkilöiden kanssa yhteiskuntansa ja myös maailman kehityksen hyväksi on hyvä rotariehdokas.

Rotarit punnitsevat itse linjaansa kysymällä itseltään ja toimimalla myönteisesti niin sanotussa neljän kysymyksen kokeessaan:

1. Onko tämä totta ?

2. Onko tämä oikeudenmukaista kaikkia asianosaisia kohtaan ?

3. Luoko tämä hyvää tahtoa ja parantaako tämä ystävyyssuhteita ?

4. Onko tämä kaikkien osapuolten edun mukaista ?

Jos jäsenyys kiinnostaa sinua, laita meille viestiä ja kerro mielenkiinnostasi jäsenyyttä kohtaan

Harrastus, jolla on tarkoitus

Olemme keskittyneet nuorisovaihdon tukemiseen. Meidän mielestämme nuorisovaihto on mitä parhainta ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta.

Nostamme myös esiin tärkeitä sosiaalisia kehittämistarpeita. Rotary Day on vuosittainen tapahtuma klubissamme

Pidämme arvossa kansainvälisen Rotary Internationalin ponnisteluja ja järjestön arvokasta työtä muun muassa polion hävittämiseksi maapallolta. Pelkästään tähän työhön Rotary on suunnannut runsaasti vapaaehtoisvoimaa sekä yli 1,2 miljardia US-dollaria.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 rotaria.