Yhteiset projektit

Vesireppu

ROTARY -yhteisö tukee SYKEn ja EUn Ihan Pihalla hanketta

Kestävän vedenkäytön EDUWATER-kouluhankkeessa ollaan nyt päivittämässä Rotarien tukemana Suomen ympäristökeskuksen kehittämää Vesireppua, jonka avulla koululaiset voivat tutkia omia paikallisvesistöjään.

Lähivesistön tutkiminen helposti ja monipuolisesti

Vesireppu 2021 sisältää välineet ja ohjeet, joiden avulla lähivesistön tutkiminen on helppoa ja hauskaa. Mitä näkösyvyys kertoo vesistön tilasta? Löytyykö vedestä sinilevää ja olisiko siellä turvallista uida? Entä miltä näyttää veden happitilanne?

Vesirepun tarkoituksena on kiinnostaa lapsia ympäristön tilasta ja oman lähivesistön tilasta. Itämeren kuormitus on edelleen aivan liian suuri ja meren tila on edelleen kriittisessä tilassa. Vesireppu-hankkeen pilottivaiheessa v 2017-18 luotiin pääsääntöisesti Kouluhallituksen ja SYKEN sekä mm. Valonian avulla koulujen ja kerhojen käyttöön yksinkertainen ja turvallinen työkalu, VESIREPPU, jolla voidaan esim. ryhmä/luokkakohtaisilla luontopäiväretkillä seurata luonnon tilaa.

Vesirepun avulla voidaan tutkia seuraavia asioita:

• lämpötilaa (vesilämpömittari)
  • näkösyvyyttä (Secchi-levy)
  • sinilevätilannetta
  • sameutta (World Water Monitoring Challenge -purkki, tarra ja sameusasteikko)
  • happipitoisuutta (testiputki,DO-tabletti, väriasteikko)
  • fosfori- ja typpipitoisuutta vedessä

Vesirepun käyttö opetuksessa

Harjavallan lukion rehtori Sari Lukka otti vastaan ensimmäisen vesirepun.

Vesireppua on tarkoitus käyttää lähiympäristön tutkimiseen osana Ihan Pihalla tyyppisessä koulun/ryhmän luontokasvatus-hankkeessa tuotettavia oppimiskokonaisuuksia. Kouluissa voi oppilaiden kanssa koota ”Oman lähiveden tarinan”, joka alkaa oppilaiden ennakkokäsitysten kartoittamisella esimerkiksi ajatuskartan avulla. Seuraavaksi tutustutaan yhdessä tutkimusvälineisiin ja matkataan näytteenottoon lähivesistön rantaan Vesirepun ohjeita ja välineitä hyödyntäen. Maastossa otetaan kuvia ja luokassa havainnot voidaan kirjata yhdessä ylös vaikkapa Järvi&MeriWiki-palveluun.

Vaikka Vesireppu on kehitetty ensisijaisesti kouluille, se soveltuu mainiosti myös kaikille veden tilan seurannasta kiinnostuneille kansalaisille. Vesireppua voi käyttää vaikkapa oman mökkirannan veden tutkimiseen!

Kokoontumistiedot

Paikka:
Harjavallan Latumaja
Pyydyskatu 4
29200 Harjavalta

Aika:
Joka toinen maanantai klo 12.00-12.30
Lounas Hakuninmäen ravintolassa kokouksen jälkeen.

Ei tapahtumia