Projektit

Rotary on palvelujärjestö. Toimimme tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle (Service above self) mukaisesti paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa.

Nuotanveto ja rantakala

Asikkalan Rotaryklubin erikoisin ja samalla mielenkiintoisin vuotuinen tapahtuma on kesäinen nuotanveto. Tällaista toimintamuotoa ei löydy yhdeltäkään muulta klubilta Suomesta, tuskinpa yhdeltäkään muulta maailman 17 000 klubilta.

Nuotanveto sai alkunsa heti klubin syntymisen jälkeen, kun rotari Emil Ala-Pietilä kutsui jäsenet Päijänteen Vohlastensaareen vetämään nuottaa ja syömään rantakalaa. Tapahtumasta syntyi perinne, joka on jatkunut katkeamatta kesästä kesään. Heinäkuussa 2021 vedettiin Vohlastensaaren lähiapajilla 65. rotarynuotta. Päivä alkaa aina varhain kaluston kuljetuksella saareen. Päivän mittaan vedetään kaksi apajaa ja saalis päätyy kalakeittoon, jota tarjoillaan illalla rantakalatapahtumassa talaalla.

Mukavan yhdessäolon lisäksi perinteellä on vakavampikin tavoite. Nuottaaminen on hoitokalastusta, joka on yksi tavoista, jonka kautta klubi on mukana kuntamme lähivesien kunnossapidossa. Nykyisin käytössä oleva nuotta on klubilaisten itse punoma. Klubissa on myös erikseen nimetty nuottamestari, joka huolehtii tapahtuman käytännön kulusta. Nykyinen nuottamestari on Reijo Jäntti.

Metsänistutus

Klubin toinen ympäristöteemainen projekti on ollut jo pitkään metsänistutus. Liki vuosittain olemme kokoontuneet uudistamaan metsäalaa jossain päin Asikkalaa. Uusien puiden istuttaminen on keinomme pienentää klubin hiilijalanjälkeä ja samalla viettää mukavaa yhteistä rotariaikaa luonnon parissa tarjoilujen kera. Lisäetuna istutustalkoissa on ollut vielä pieni rahallinen hyöty klubin kassaan. Jos jonakin vuonna ei ole istutuksia ollut tarjolla olemme tehneet muita metsäaiheisia retkiä pitämään luontosuhdetta yllä.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Majakkapaviljonki
Ämmäläntie 20
17200 Vääksy

Aika:
Torstaisin klo 18:00-19:00 (Ruokailu klo 17:30)

Ei tapahtumia.