Essi Valaja

Pari kuukautta on vierahtany taalla Australiassa ja vihdoin oli aikaa laittaa sahkopostia ja kuvia sinnekkin pain. On tapahtunut niin paljon etta on vaikea edes paattaa mista aloittaa. Pari viikkoa ennen Australiaan lahtoa sain tietaa, etta minun host-clubini on Atherton Rotary club. Atherton on pieni ”maalais-kyla” Pohjois-Queenslandissa. Eron pystyi huomaamaan verrattuna Varkauteen heti kun saavuin. Tehtaan piiput ja jarvet vaihtuivat peltoihin ja pieneen paakatuun pienine kauppoineen. Kuitenkin ehka suurin ero oli ihmisissa. Kauppaan astuessa ei voinut olla kuulematta ”hyvaa paivaa” toivotusta ja ”miten menee” kysymysta. Tama onkin asia mita rakastan eniten Athertonissa.

Atherton State High School on iso koulu verrattuna Varkauden lukioon. Koulua kayvat luokat 8-12, ja noin 1000 oppilasta. Ero oli siis suuri, kun menin ensimmaisena paivana kouluun. Toinen suuri ero koulujen valilla on koulurakennus. Suuri kolmikerroksinen Varkauden lukio vaihtui yli viiteentoista erilliseen rakennukseen ja suureen pihaan. Koulun tunnusvarit viininpunainen ja keltainen nakyy kaikkialla oppilaiden koulupuvuissa. Joka koulupaiva alkaa yhdeksalta aamulla ja paattyy kolmelta paivalla. Paivaan mahtuu nelja oppituntia ja kaksi lounastaukoa. Talla hetkella opiskelen kuutta eri ainetta, jotka ovat: Musiikki, Hospitality, Outdoor Education, Draama, Matematiikka ja Englanti. Koulussa minulla on jo paljon kavereita ja kaikki ovat todella kiinnostuneita kuulemaan asioita Suomesta, koska eihan edes puolet tienneet missa Suomi sijaitsee. Ensimmaisessa perheessa olen asunut nyt seitseman viikkoa ja jaljella on viela viisi viikkoa tassa perheessa. Huomaa kylla etta Rotary club on valinnut huolella perheet, koska minulla ei ole ollut mitaan ongelmia. Perheeseen kuuluuvat vanhemmat Greg ja Joy seka kaksi tyttoa Meghan (17 vuotta), Morgan (13 vuotta) ja poika Aaron (15 vuotta). Perheen tytot kuitenkin kayvat koulua toisessa kaupungissa ja naen heita vain koulun lomien aikaan, mutta Aaron kay samaa koulua kanssani yhden luokan alempana. Perhe omistaa sikalan ja peltoja seka limepuita. Perhe on myos hyvin kiinnostunut rugbysta ja olenkin kaynyt katsomassa monia kertoja Aaronin joukkueen peleja. Meghan on lahdossa vuosivaihtoon Saksaan Rotaryn kautta vuoden alussa. En ole viela tavannut seuraavaa host-perhettani, mutta odotan tapaamista innolla.
Naiden kahden kuukauden aikana Atherton ja muut ymparoivat pikku kaupungit on jo tullut tutuiksi. Isompiakin matkoja on tullut tehtya. Toisena viikonloppuna ajoimme host-perheeni kanssa tapaamaan host-siskojani Charters Towersiin, missa he kayvat koulua. Ajomatka kesti n. kuusi tuntia, ja matkan aikana nain kuinka nopeasti maisema voi vaihtua toiseen. Mukavan viikonlopun jalkeen ajoimme takaisin Charters Towersista Athertoniin outbackin kautta. Matka sujui nopeammin, mutta kolmen tunnin aikana naimme pelkastaan hiekkaa ja puita seka 2 rakennusta. Elokuun lopulla koulun Outdoor Education ryhmani lahti kolmen paivan retkelle Goldsbroughiin, Mulgrave joelle. Kolmen paivan aikana kanotoimme pitkin Mulgrave jokea. Yot vietimme eri retkeilyalueilla jokainen omalla tavallaan teltoissa tai taivasalla. Paiviin lukeutui paljon koskia ja kastumisia, uimista ja hauskanpitoa. Taman retken aikana nain varmastikin kauneimpia paikkoja koko elamassani. Hauskaksi retken teki kuitenkin ihmiset ja hyva ilmapiiri. Retken aikana ei paljon tullut nukuttua, ja viimeisena paivana se kylla nakyi jokaisen kasvoilta.
Viikko sitten mina ja pari muuta vaihto-oppilasta koulustani otimme bussin Cairnsiin ja vietimme siella viikonlopun. Vietimme koko Lauantain Green Islandilla, joka on kaunis saari vain yhden tunnin laivamatkan paassa Cairnsista. Green Islandilla pystyimme nakemaan pienen osan Australian suuresta koralliriutasta. Saarella olessamme mm. snorklasimme koralliriutoilla. Meidan onneksemme paiva ei ollut niin kuuma kuin yleensa tahan aikaan ja saastyimme hieman auringolta. Saarelta palattuamme vietimme aikaa Cairnsin yomarkkinoilla. Sunnuntaina oli sitten aika menna katsastamaan pari Cairnsin isoa kauppakeskusta. Viikonloppu oli kaikkiaan loistava, ja tama ei ollut varmastikaan viimeinen kerta kun menen kaymaan riutoilla. Viime perjantaina minulla alkoi kahden viikon loma koulusta. Viikonloppuna menin kaverini ja hanen perheensa kanssa Kurrimine Beachille. Olin onnekas, etta pystyin menemaan heidan mukaan, koska nyt on viimeiset hetket kun on mahdollisuus uida meressa. Pian meressa uiminen on vaarallista mm. meduusojen takia. Viikonloppu oli loistava aloitus lomalle. Aurinko paistoi ja tunnelma oli mahtava. Viikon paasta minulla on edessa ensimmainen Rotary piirin orientaatio Townsvillessa. Rotary on jarjestanyt meille ohjelmaa Magnetic Islandilla ja Townsvillessa. Odotan innolla, etta tapaan muita vaihtareita muista maista ja etta paasen jakamaan kokemuksia heidan kanssaan. Kaikki on siis mennyt hyvin, liitan mukaan muutaman kuvan tekemisistani taalla. Haluan viela kiittaa teita tasta mahdollisuudesta, ja kirjoitan lisaa myohemmin.
Terveisin,

Terveiset Australiasta 23.3.201
Hei Paavo ja Warkauden Rotaryklubi! Toivottavasti kevat alkaa jo kurkistaa pikkuhiljaa Suomessa.
Australiassa kaikki menee loistavasti. Koulu on alkanut ja olen muuttanut kolmanteen perheeseeni. Perheessa on ensimmaista kertaa pienia lapsia, host-veli 9 vuotta ja host-sisko 6 vuotta. Viikonloppuisin, jos en ole kavereitteni kanssa, vietan aikaa pikkusiskoni kanssa leikkien ja pelaillen. Koulussa minulla on aina todella hauskaa, tunneilla ja valitunneilla. Koska kouluni ei ole kauhean, suuri monet nuoret tuntevat minut todella hyvin ja tapaan uusia ihmisia joka paiva. Draamatunneilla olen osallistunut useisiin naytelmiin ja englannin kieli ei ole tuottanut vaikeuksia edes Shakespeare:a naytellessa. Englannin tunneilla tehtavat ovat olleet vaikeita, mutta huomaan itse kuinka paljon kielitaitoni on kehittynyt.
Viikonloppuisin vietan aikaa kavereitteni kanssa kaupungilla, elokuvissa yms. Elama taalla on siis aikalailla samanlaista kuin siella pain maapalloa. Naiden parin kuukauden aikana minulla ei ole ollut mitaan erityisia Rotary-retkia tai orientaatioita, mutta usein vierailen toisia vaihto-oppilaita toisissa kaupungeissa viikonloppuisin. Opetin mm. yhden perulaisen ja brasilialaisen luistelemaan jaahallissa. Minulla oli hauskaa nostellessa heita takaisin luistinten paalle, ja he paatyivatki saamaan lukuisia mustelmia, mutta he nauttivat kokemuksesta todella paljon. Tammikuun lopulla minun piti myos sanoa hyvastit parille hyvalle vaihto-oppilas kaverille joiden vuosi oli loppu Australiassa.
Paasiainen tulee olemaan todella jannittava minulle, koska olen menossa kaymaan Newcastlessa vierailemassa Courtney:n perhetta. Courtney:n aiti otti minuun yhteytta ja kysyi jos haluaisin tulla kaymaan heidan luonaan ja tottakai olin heti innoissani menossa. Tarkoitus olisi viettaa 2 viikkoa heidan luonaan ja ohjelmassa on mm. vierailu Sydneyssa, viikko rannikolla surfatessa, uidessa yms. Ja tutustumista tottakai Courtney:n omaan kaupunkiin ja perheeseen. Nama kaksi viikkoa tulevat varmasti olemaan viikot, jotka muistan koko elamani ajan. Lento Newcastleen kestaa 3 tuntia, joten paasen kaymaan aivan toiselle puolelle Australiaa.
Rotary safari ei ole myoskaan kaukana. Vahan yli kuukausi aikaa kunnes kaikki vaihto-oppilaat minun piiristani kokoontuvat ja jaamme loistavan matkan ympari Australiaa. Tasta kuitenki myohemmin, kun olen kokenut kaiken safarilla.
Monet kaverini kysyvat, jos voisin jaada Australiaan edes hieman pidemmaksi aikaa. Olen yrittanyt selittaa heille kuinka kallista matkustaminen toiselle puolelle maapalloa on, ja kuinka pitkaan lentomatkat kestavat. Kuitenki on surullista, etta en nae parhaitten kavereitteni valmistumista high schoolista. Pari ystavaani haluavat tulla Suomeen vierailemaan minua ja innokkaimmat ystavani suunnittelevat vuoden tyoskentelya Suomessa ennen yliopistoon menoa. Olen tainnut kertoa hyvia tarinoita Suomesta, koska he ovat niin innokkaita.
Koko vuoteni on mennyt todella nopeasti, ja kohta olen jo takaisin lentokoneessa matkalla Suomeen. Safarin jalkeen minulla on jaljella yksi ja puoli kuukautta vuodestani. Tahan asti vuoteni on kuitenki ollut enemman kuin pystyin kuvittelemaan ja parhaat hetket ovat viela edessa pain.
Kirjoitan sinulle myohemmin vierailuistani Newcastleen ja Rotary-safarista. Kertomista on varmastikin paljon!

Parhain Terveisin,

Lampoiset terveiset Australiasta!!

Olen pahoillani etta raporttini on hieman myohassa, mutta minulla oli ongelmia perheeni tietokoneen kanssa. Tassa kuitenki kuulumiset Australiasta naiden viimeisten 3 kuukauden osalta.

Lokakuun puolessa valissa minulla oli ensimmainen Rotary-viikonloppu. Tapasin kaikki vaihto-oppilaat ja ensimmaisena paivana Rotary-piirimme jarjesti meille retken Magnetic Islandille. Retken aikana meilla oli mahdollisuus tutustua toisiimme. Seuraavana paivana meidan varsinainen orientaatio alkoi, ja saimme kuulla kaikkea hyodyllista ja vahemman hyodyllista. Tylsaa ei kuitenkaa ehtinyt tulemaan. Taman viikonlopun jalkeen huomasi, etta kaikki Rotary-vaihdossa olevat ovat huippuluokkaa. Heidan kanssaan on helppo tulla toimeen ja kaikki ovat iloisia ja sosiaalisia. Taman viikonlopun jalkeen jaimmekin kaikki odottam Marraskuun kolmas paiva taytin 17 vuotta. Kaverini jarjestivat minulle ”juhlat” koulussa ja lounastauoilla syotiin ja juhlittiin. Paiva oli loistava. Kuitenkin koko viikon olin jo odottanut seuraavaa viikonloppua, jolloin kaikki vaihto-oppilaat minun rotary piiristani tulivat minun host-klubini kutsumana viettamaan viikonlopun Tinaroo-jarvelle. Perjantaina 6.11 kaikki vaihto-oppilaat saapuivat Tinaroo-jarvelle ja menimme look-out kavelylle ympari jarvea. Tunnelma oli iloinen, koska olemme kaikki hyvia ystavia ja jalleennakeminen oli mieluisa. Perjantaina meilla olikin paljon aikaa jutella ja vaihtaa kuulumisia seka uida ja syoda hyvin. Viikonlopun aikana majoituimme teltoissa, ja ensimmaisena iltana ahtauduimme kaikki yhteen telttaan ja vietimme aikaa yhdessa, nauraen ja jutellen. Lauantaina oli aikainen heratys, koska ohjelma oli kiireinen. Aamupalan jalkeen kanotoimme toiselle puolelle jarvea, jossa vuorossa oli abseiling. Jokainen oli todella innoissaan abseilingi:sta koska monelle tama oli ensimmainen kerta (mukaanlukien minulle). Parin helpomman kallion jalkeen siirryimme kaikista vaikeampaan kallioon. Alussa tama vaikeampi kallio ei nayttanyt pahalle, mutta parin askeleen jalkeen tajusin kuinka pystysuora se oli.Alussa hieman jalat taristen paasin lopulta alas tukevalle maalle. Pari kertaa menin tuon vaikeimman kallion selkaedella niinkuin abseilingissa on tarkoitus, kunnes laskeuduin sen pari kertaa kasvot edella. En osaa paatta kumpi oli vaikeampaa tai pelottavampaa, koska nautin siita niin paljon. Kaikki olivat todella innoissaan ja taynna energiaa taman jalkeen, joten kanotoiminen takaisin retkipaikalle ei ollut vaikeaa. Saavuttuamme takaisin leiriin oli aika lahtea katsomaan rock-wallabeja. Tarpeeksi aikaa vietettyamme syottaen ja leikkien wallabien kanssa menimme uimaan. Illalla klubini jasenet tulivat jarjestamaan BBQ:n ja ilta oli leppoisa. BBQ:n jalkeen sytytimme nuotion rannalle, juttelimme ja paistoimme vaahtokarkkeja. Tunnelma oli hieman haikea, koska tiesimme etta huominen paiva tulisi olemaan lyhyt. Sunnuntaina meilla oli viela yksi juttu jaljella ennen kaikkien lahtoa kotiinpain. Aamupaivasta jokainen sai kokeilla Tinaroo-jarven Giant Swingia, 130km/h ja 18 metrin korkeudessa. Tama on hieman vaikea selittaa, mutta jokainen nautti tasta joillekin hieman pelottavastakin Swingista. Lopulta oli aika sanoa hyvastit. Tama viikonloppu oli todellinen menestys, ja olin todella vaikuttunut kuinka paljon tyota host-klubini panosti tahan viikonloppuun.aan innolla Tinaroo- Viimeiset viikot koulussa menivat nopeasti, ja lopulta pitka kesalomani alkoi 27.11. Ensimmaisena lomapaivana mina ja kaverini paatimme jarjestaa BBQ:n Lake Eachamille. Perjantai aamuna kaikki tulivat Lake Eachamille kassit taynna ruokaa. Meidan onneksemme saimme Lake Eachamin parhaan BBQ paikan, joka oli aivan jarven vieressa. Paatimme heti menna uimaan ja tottakai nama herkkanahkaiset aussit valittivat veden kylmyydesta ja minulle vesi oli melkein lampiminta missa olen koskaan uinut. Uinnin jalkeen otimme aurinkoa ja juttelimme, suunnitelimme lomaa yms. Lopulta oli lounaan aika ja paasimme BBQ:n makuun. Soimme hyvin ja lopulta olikin aika lahtea. Illalla menimme viela keilaamaan. Keilaaminen oli hauskaa varsinki kun kukaan ei osannut keilata.
Loman ensimmaisella viikolla vaihdoin perhetta ensimmaisen kerran. Olen asunut tassa perheessa nyt vahan yli kuukauden ja kaikki on mennyt hyvin. Perheeseen kuuluu isa-Dave, aiti-Chris ja sisko-Julia. Julia on 2 vuotta minua nuorempi, mutta ikaeroa ei oikeastaan huomaa. Nyt asun toisessa kylassa nimelta Malanda. Host-perheeni on todella innoissaan viemassa minua kaikkialle ja nayttamassa uusia paikkoja. Joulukuun alussa menimme perheeni kanssa Cairnsiin ja illalla tilasin kengurun-ja krokotiilin lihaa ravintolassa. Minun yllatyksekseni kummatki maistuivat hyvalle (varsinkin kengurunliha). Loman aikana olen myoskin nahnyt paljon kavereitani. Ennen joulua menin perheeni kanssa telttailemaan Blemcoa-Fallseille kolmeksi paivaksi. Nuo kolme paivaa tuntuivat kuumimmilta ikina, koska emme voineet ”karata” ilmastoituun taloon. Paikka oli kaunis ja kolmen paivan aikana naimme isoja kenguruja seka lepakoita.
viikonloppu Ennen joulua koristelimme talon jouluisaksi ja pystytimme seka koristelimme muovikuusen.Jouluaattona leivoin host-siskoni kanssa piapareita suomen muotoiselle pipari-muotilla. Taallahan tosiaan vietetaan joulua vasta joulupaivana ja klo 8 aamulla herasimme ja avasimme lahjat. Perheeni ystavaperhe tuli meidan luoksemme joulu-lounaalle, joka oli enimmakseen kylmaa ruokaa, koska jouluna ulkona on liian kuuma syoda lammin lounas. Poydassa oli mm. kylmaa kinkkua, kalkkunaa ja kanaa, erilaisia salaatteja kuten: perunasalaatti, mangosalaatti, ja vaahtokarkkisalaatti, ja jalkiruoaksi pavlova, ja suklaa-kahvi vanukas ja erilaisia pienia kekseja ja tottakai meidan tekemiamme pipareita. Joulupaiva meni siis lounaan ja lahjojen merkeissa.a, minka minun host-klubini jarjesti marraskuun aluss
Uudenvuoden aattona mina ja kaverini menimme telttailemaan ja juhlistamaan uuttavuotta 2010!! Vuosi vaihtui nopeasti hyvalla mielella, hyvassa seurassa.

Eilen perheeni vei minut villielain puistoon (Cairns Wildlife Safari Reserve). Paiva oli kuuma n.34 celsiusta. Nain paljon elaimia eripuolilta maailmaa kuten: Leijonia, tiikereita, hippoja, sarvikuonoja, gepardeja, dingoja… Paiva menikin nopeasti kierrellessa ympari puistoa. Lomaa on viela jaljella kolme viikkoa ja tiedossa olisi parit synttarijuhlat ja elokuvaillat.

Ehka suurin kohokohta vuodelleni tulee olemaan Australia-safari toukokuussa. Rotary-safariin sisaltyy 23 paivaa matkustamista bussilla ympari Australiaa ja paasemme kaymaan mm: Goldcoastilla, Sydneyssa, Melbournessa ja Ayers Rockilla. Toukokuuta odotellessa!

Useimmat tapaamani ihmiset ihmettelevat hyvaa englannin kielitaitoani ja puhuvat kuinka ovat kuulleet Suomen hyvasta opetuksen tasosta. Kaikista yleisimmat kysymykset Suomesta ovat: Kuinka kylmaksi lampotila menee talvella, mita ajattelemma ruotsalaisista ja venalaisista, ja jos saamme lunta ymparivuoden. Itseani ei enaa hairitse menna ruokaostoksille ilman kenkia tai tervehtia taysin tuntematonta ihmista kadulla. Nama kuusi kuukautta ovat menneet nopeammin kuin olisin voinut kuvitella, ja ne ovat olleet parhaat kuukaudet elamassani. Toivottavasti seuraavat kuusi kuukautta ovat sitakin paremmat.

Mutta terveiset taalta lampimasta, vai pitaisiko sanoa kuumasta Australiasta!